Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1165464_0001.png
1165464_0002.png
J.nr. 12-0205312Dato: 10.10.2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 944 af 21. september2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten SchackPedersen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Carsten Vesterø

Spørgsmål 944:

Hvilke konkrete forudsætninger lægges der til grund for at skønne på adfærdsændringernesom følge af afskaffelsen af ligningslovens § 33 A?

Svar:

Størrelsen af arbejdsudbudseffekterne ved ændringer i skattelovgivningen afhænger af,hvilken type skatteændring der er tale om (f.eks. om det berører progressiv eller proportional be-skattet indkomst) samt om størrelsen af skatteændringen for den berørte persongruppe. Dettegælder, hvad enten der er tale om ændringer, der medfører positive eller negative arbejdsud-budseffekter.Arbejdsudbudseffekterne som følge af ophævelsen af ligningslovens§ 33 A vil naturligvis af-hænge af, hvor stor en merskattebetaling, den berørte personkreds vil opleve. Betaler de berørtepersoner en skat i udlandet, der er på niveau med dansk beskatning, må adfærdseffekten forven-tes at være beskeden. Modsat må der forventes en forholdsvis stor adfærdseffekt, såfremt denberørte personkreds betaler en meget lav eller slet ingen skat i udlandet.I indkomståret 2010 var der knap 5.000 personer, som fik hel lempelse, mens der var ca. 700personer, som fik halv lempelse. De samlede indkomster for persongruppen udgjorde i størrel-sesordenen 2,5 mia. kr. Dog foreligger der ikke umiddelbart oplysninger om, hvor meget de be-rørte personer betaler i skat i udlandet, og ud fra en forsigtighedsbetragtning er der i lovforslagetforudsat en forholdsvis høj beskatning i udlandet, idet merbeskatningen forudsættes at svare tilgennemsnitligt 15 pct. for de personer, som fik hel lempelse, mens der er antaget fuld beskatningfor den personkreds, som opnår halv lempelse, da Danmark allerede efter gældende regler harbeskatningsretten. På denne baggrund skønnes forslaget at medføre et umiddelbart merprovenupå ca. 415 mio. kr. før og ca. 315 mio. kr. efter automatisk tilbageløb og medføre en negativ ef-fekt på arbejdsudbuddet svarende til et provenutab på ca. 50 mio. kr. Efter tilbageløb og adfærdskønnes forslaget således at medføre et merprovenu på ca. 265 mio. kr.Skønnet er behæftet med nogen usikkerhed, da der ikke foreligger tilgængelige oplysninger omdet konkrete beskatningsniveau i udlandet.Forudsættes det eksempelvis, at den øgede gennemsnitlige merbeskatning for de personer, somfår hel lempelse, i stedet for 15 pct. udgør ca. 30 pct., kan det umiddelbare merprovenu efter til-bageløb beregnes til ca. 575 mio. kr. og inkl. adfærd til ca. 400 mio. kr.Antages beskatningsniveauet i udlandet alternativt at være tættere på det danske beskatningsni-veau, eksempelvis en forskel på 10 pct. point, kan det umiddelbare merprovenu efter tilbageløbberegnes til ca. 225 mio. kr. og inkl. adfærd til ca. 200 mio. kr.Disse provenuberegninger viser, at der ved alternative antagelser om beskatningsniveauet i ud-landet og de afledte adfærdseffekter, ville blive tale om relativt moderate ændringer i provenu-virkningen af forslaget.
Side 2