Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1165466_0001.png
1165466_0002.png
J.nr. 12-0205305Dato: 10.10.2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 943 af 21. september2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten SchackPedersen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Carsten Vesterø

Spørgsmål 943:

I Berlingske Business artikler 21. september 2012 om, at ophævelsen af ligningslovens §33A i forbindelse med skattereformen risikerer at medføre et negativt provenu for statenfremgår, at Skatteministeriet har oplyst til avisen, at der er anvendt "gængse" regnemetoder.Vil ministeren uddybe, hvad "gængse" regnemetoder konkret er i denne sammenhæng?

Svar:

I ministerierne er der konsensus om, hvilke regneprincipper der anvendes, når enskatteændring skal provenuvurderes. Dvs. at de provenumæssige konsekvenser indeholderen umiddelbar virkning uden og med indregning af automatisk tilbageløb på moms og af-gifter af skatteændringen, hvor det forudsættes af skattebasen (indkomsten) er uændret.Efterfølgende opgøres de provenumæssige konsekvenser efter adfærd, hvor der korrigeresfor, at skattebasen (indkomsten) evt. påvirkes af skatteændringen (f.eks. ved at flere ophæ-ver deres skattepligt til Danmark).Disse regneprincipper sikrer en ensartet behandling af alle skatteforslag, og disse principperblev også anvendt af Skattekommissionen og efterfølgende i forbindelse medForårspakke2.0.Skatteministeriets metoder fremgår af en vejledning, som bl.a. har været præsenteretfor Skatteudvalget.I forbindelse med provenuvurdering af ophævelsen af ligningslovens § 33A er der anvendtden samme ”gængse” regnemetode, som beskrevet ovenfor.
Side 2