Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 12-0204971Dato: 18. oktober 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 935 af 20. september2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mads Rørvig(V).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/ Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:
Ministeren bedes forholde sig til, at det i regeringsgrundlaget fremgår, at regeringen vil”fremsætte forslag om en kilometerbaseret afgift på lastbiler”. Hvilken betydning forventessådan et tiltag at have for erhvervstransportens konkurrenceevne?
Svar:
Skatteministeriet har foretaget en analyse af, hvordan dansk erhvervsliv påvirkes af indfø-relsen af en kilometerbaseret kørselsafgift for lastbiler. Det forventes, at vognmandserhver-vet vil kunne overvælte afgiften fuldt ud på deres kunder (transportkøberne).Al kørsel med lastbiler over 12 tons omfattes af ordningen, hvilket betyder, at danske ogudenlandske vognmænd skal betale de samme kilometertakster. Indførelsen af ordningenvil dermed ligestille danske og udenlandske vognmænd, idet der skal betales den sammeafgift for to ens ture.Danske vognmænd, der kører internationale transporter, er i forvejen vant til kørselsafgifterfor lastbiler, da sådanne ordninger allerede findes i flere andre europæiske lande. Indførel-sen af danske kørselsafgifter vil derfor blot medføre, at endnu et europæisk land tilsluttersig rækken af lande, der allerede har kørselsafgiftsordninger for lastbiler.
Side 2