Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1159618_0001.png
1159618_0002.png
J.nr. 12-0187643Dato:26. september 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.893af29. august 2012(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/SørenSchou

Spørgsmål 893:

Ministeren bedes oplyse, hvorvidt og i hvilket omfang det vil medføremerudgifter, såfremt ATP, i forbindelse med opgørelse af, hvorvidt en borger lever op tilbeskæftigelseskravet for at modtage skattenedslag for seniorer, ændrer opgørelsesmetode,således at beskæftigelseskravet (opgørelsen af timer) for alle lønmodtagere ses over en tre-måneders-periode og ikke som nu over henholdsvis én uge (for ugelønnede), to uger (for14-dageslønnede) eller en måned (for månedslønnede)?

Svar:

Da spørgsmålet om, hvorvidt en senior omfattet af lov om skattenedslag for senioreropfylder arbejdstidskravet efter ATP-lovgivningen, og spørgsmålet om opgørelsesmetodenfor beskæftigelseskravet hører under Beskæftigelsesministeriet og ATP, har jeg indhentetfølgende bidrag fra Beskæftigelsesministeriet:”Det vil være forbundet med betydelige administrative omkostninger, såfremt man ændredesystemet til at tage udgangspunkt i andre oplysninger end de eksisterende ATP-bidrags-oplysninger. ATP har ikke oplysninger om personers arbejdstid. ATP modtager alene ind-beretninger om ATP-bidraget for hver lønperiode fra arbejdsgiverne, hvorefter ATP ud frabidragenes størrelse kan slutte, hvor mange timer lønmodtageren mindst har arbejdet. Detskal særligt bemærkes, at man allerede ved 27 timers ugentligt arbejde eller 117 timers må-nedligt arbejde vil blive registreret som fuldtidsbeskæftiget i ATP-lovens forstand.I dag opgøres beskæftigelsen pr. lønperiode, og alle lønperioder tælles sammen på årsbasis.Uanset opgørelsesmetoden kræver loven, at man skal have været fuldtidsbeskæftiget i hen-hold til ATP-loven hen over et helt år. Der er således ikke inden for rammerne af den nu-værende lovgivning mulighed for at foretage en administrativ ændring af opgørelsesmeto-den.”.
Side 2