Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1149694_0001.png
1149694_0002.png
J.nr. 12-0174583Dato: 22. august 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 847 af 6. august2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten SchackPedersen (V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes snarest, inden for sædvanlig svarfrist, og inden samrådet omsamrådsspørgsmål AH, skriftligt redegøre for sit syn på indholdet i redegørelsen om virk-ningerne af gradvis ophævelse af afgiftsfritagelse for farligt affald, og ministeren bedes li-geledes skriftligt redegøre for de seneste igangsatte aktuelle udvalgsarbejder på området.

Svar:

Ved vedtagelse af Forårspakke 2.0 i 2009 indgået af den tidligere regering og danskFolkeparti blev afgiftsfritagelserne for farligt affald ophævet. Afgiftspligten for farligt af-fald til forbrænding og farligt affald til deponering indfases med virkning fra 2010 og erfuldt ud indfaset fra 2015. Der er tale om en væsentlig afgiftsbelastning af ganske få danskevirksomheder.I ”Redegørelse om virkningerne af gradvis ophævelse af afgiftsfritagelse for farligt affaldog afgifterne på varme fra forbrænding af farligt affald” belyses afgifternes betydning forberørte virksomheder nærmere.Heraf fremgår det, at afgifterne på farligt affald næppe vil medføre, at de berørte virksom-heder lukker nu og her. Dog er der en vis sandsynlighed for, at flere af virksomhederne påsigt vil undlade at reinvestere i deres produktionskapacitet, eller at virksomhederne vil æn-dre forretningsområde – begge dele vil reducere eller i værst tænkelige tilfælde fjerne storedele af den danske kapacitet til forbrænding af farligt affald og til shredning.Regeringen tager det meget alvorligt, at danske virksomheder bliver så kraftigt berørt af af-gifterne på farligt affald. Det til trods for at afgifterne jo blev indført under den tidligere re-gering.Regeringen har derfor i maj 2012 nedsat et tværministerielt udvalg under Miljøstyrelsen,der forsøger at finde en løsning, således at det sikres, at de berørte virksomheder ikke luk-ker som følge af afgifterne, og at kapaciteten til forbrænding af farligt affald og shredningopretholdes i Danmark.Da det af hensyn til EU's statsstøtteregler ikke er muligt at rulle afgifterne tilbage, arbejdesdet med særskilte løsningsmuligheder for forbrænding af farligt affald og shredning. Dettværministerielle udvalg har løbende været i dialog med de berørte virksomheder, og derforventes snarest at være løsningsforslag, som både virksomhederne og staten kan være til-fredse med.
Side 2