Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1148856_0001.png
1148856_0002.png
J.nr. 12-0174304Dato: 17-08-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 835 af 4. juli 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål:

Kan ministeren oplyse, om opkrævningen af 2.150 mio. kr. hos 565.000 dieselbilejere i pe-rioden 2013-15 er i overensstemmelse med en provenuneutral omlægning af bilafgifterne,når afgiftsfritagelsen af 5.000 nye elbiler i samme periode kun koster statskassen 650 mio.kr.?

Svar:

Initiativerne vedrørende bilafgifterne, som indgår i aftalen om skattereform, har ingensammenhæng til regeringens bebudede provenuneutrale omlægning af bilafgifterne.Forhøjelsen af udligningsafgiften skal rette op på en afgiftsbetinget skævhed. Udlignings-afgiften udjævner således i dag ikke forskellen mellem afgiften på energiindholdet i hen-holdsvis diesel og benzin ved de gældende afgiftssatser, som det er formålet med afgiften.Udligningsafgiften er ikke ændret siden 2002, og siden da er forskellen mellem afgiften pådiesel og benzin øget. Samtidig køres der gennemsnitligt længere i nye biler, end hvad derpasser med udligningsafgiften.Med indekseringen af de løbende bilafgifter fastholdes alene afgifternes reale værdi, ogmed indekseringen af udligningsafgiften sikres det endvidere, at den fremadrettet udjævnerden afgiftsmæssige fordel ved diesel.For at øge udbredelsen af elbiler forlænges den nuværende afgiftsfritagelse til 2015.Regeringen vil stadig gennemføre en provenuneutral omlægning af bilafgifterne, som skalfremme klima og miljø.
Side 2