Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 12-0174304Dato: 17-08-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 830 af 4. juli 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen
Spørgsmål:
Kan ministeren redegøre for, om en ekstraafgift på dieselbiler vil få en positiv eller negativeffekt på klimaet frem til 2015, hvis udgangspunktet for sammenligningen er 2012?Svar:
Det forventes, at forhøjelsen af udligningsafgiften på dieselbiler vil føre til en forskydning inybilsalget mod flere benzinbiler. Denne forskydning må forventes at øge CO2-udledningen, da en benzinbil udleder mere CO2end en tilsvarende dieselbil.Samtidig forventes den højere afgift at føre til en begrænset reduktion i det samlede bilsalg.Forhøjelsen tilskynder endvidere alt andet lige til at købe dieselbiler med en bedre brænd-stoføkonomi end ellers, idet forhøjelsen øger forskellen på udligningsafgiften mellem die-selbiler med lavt og højt brændstofforbrug. Herudover kan forhøjelsen betyde en hurtigereudskiftning af de ældre dieselbiler. Disse tre forhold trækker i retning af en reduktion afCO2-udledningen.Samlet forventes forhøjelsen at påvirke CO2-udledningen i begrænset omfang. Hvorvidtden samlede effekt vil være positiv eller negativ afhænger af, hvilke af ovennævnte effektervil dominere, hvilket er vanskeligt at opgøre. Den samlede effekt på CO2-udledningen vilførst være slået fuldt igennem, når hele bilbestanden er udskiftet. I 2015 vil effekten såledeskun være slået delvist igennem.Forhøjelsen forventes at bidrage til en begrænset forbedring af luftkvaliteten, i det omfangder sker en forskydning mod flere benzinbiler, der sker en begrænset reduktion i bilparkenog der sker en hurtigere udskiftning af de ældste dieselbiler.
Side 2