Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1148842_0001.png
1148842_0002.png
J.nr. 12-0174304Dato: 17-08-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 828 af 4. juli 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål:

Kan ministeren redegøre for, om den nye udligningsafgift på dieselbiler særligt rammerbilpendlere, som kører over længere afstande?

Svar:

Med den aftalte forhøjelse af udligningsafgiften retter vi op på en afgiftsbetinget skævhed.Udligningsafgiften er uafhængig af kørselsomfanget i en bil – uanset hvor langt der køres,er udligningsafgiften den samme.Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 836, er der fortsat er en afgiftsmæssig fordel veddieselbiler frem for benzinbiler, hvis man har et kørselsomfang over gennemsnittet for nyeperson- og varebiler på omkring 22.000 km årligt. Med et stort kørselsomfang viludligningsafgiften således være mindre end merafgiften på det årlige dieselforbrug, hvisafgiften på energiindholdet i diesel svarede til afgiften på energiindholdet i benzin.Fordelen stiger endvidere med kørselsomfanget. En dieseldreven personbil kørergennemsnitligt omkring 24.000 km årligt.Samtidig må det også forventes, at bilpendlere med et stort kørselsbehov vælger enforholdsvis energiøkonomisk bil, som kører langt på en liter brændstof. For biler, sombetaler ejerafgift, er udligningsafgiftens størrelse bestemt af bilens brændstofforbrug, ogudligningsafgiften er mindst for dieselbiler med bedst brændstoføkonomi. For dieselbiler,som kører mindst 17,3 km/l diesel, udgør forhøjelsen under 1.000 kr. i 2013.Forhøjelsen skal ses i sammenhæng med, at den bidrager til at finansiere en markantnedsættelse af skatten på arbejde, som også må forventes at komme bilpendlere til gode.
Side 2