Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 12-0174241Dato: 17-08-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 793 af 2. juli2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydt-kjær (DF).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Søren Schou
Spørgsmål 793:
I forbindelse med indgåelse af forlig om en skattereform, kan ministeren så oplyse, hvilkeindkomstgrupper der vil blive ramt af begrænsningen af rejsefradraget, og hvordan det sam-lede regnestykke vil se ud for en gennemsnitshåndværker, som benytter sig af rejsefradra-get?
Svar:
Det er kun med væsentlig usikkerhed muligt at skønne over konsekvenserne for for-skellige indkomstgrupper af ændringen af rejsefradraget, da det tilgængelige datagrundlaghar en del begrænsninger. For det første er det ikke muligt beregningsmæssigt fuldt ud atadskille fradraget for rejseudgifter fra en række øvrige lønmodtagerfradrag. For det andetindgår mange af de personer, der berøres af fradraget, ikke i datagrundlaget, da de enten ik-ke er bosiddende i Danmark eller kun er bosiddende i Danmark i meget kort tid.Med forbehold for disse usikkerhedsmomenter skønnes forslaget om at reducere det mak-simale fradrag for rejseudgifter at være tilnærmelsesvis fordelingsmæssigt neutralt. Forsla-get vil føre til en beskeden reduktion i det gennemsnitlige rådighedsbeløb for alle ind-komstdeciler – i størrelsesordenen en reduktion på 0,01-0,02 pct.point.For de berørte personer vil nedsættelsen isoleret set medføre en skattestigning på op til ca.6.400 kr. om året (2019-regler).Endelig kan det oplyses, at for en person med lønindkomst på ca. 360.000 kr., medførerskattereformen (fuld indfaset) en fremgang i rådighedsbeløbet på ca. 3.750 kr. om året. An-tages personen herudover at have et rejsefradrag på f.eks. 37.500 kr., falder fremgangen irådighedsbeløbet til ca. 530 kr. om året.
Side 2