Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1148870_0001.png
1148870_0002.png
J.nr. 12-0174218Dato: 17-08-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 789 af 29.juni 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen(EL).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Søren Schou
Spørgsmål: 789Hvor meget vil henholdsvis en kontanthjælpsmodtager, en dagpengemodtager, en folkepen-sionist, der ikke får pensionstillæg og en førtidspensionist miste i købekraft som følge afskattepakkens afgiftsstigninger?
Svar:Skattereformens formål er at skabe ny vækst og flere job og sikre, at almindeligelønmodtagere får mere ud af at arbejde. Derfor vil det være sådan, at dem, der er i arbejde ihele den erhvervsaktive periode, stilles bedre med reformen. Endvidere vil der være bety-delig indkomstfremgang for de ledige, der kommer i arbejde i kraft af reformen, bl.a. somfølge af fremrykningen af private investeringer. Samtidig betyder skattereformen, at de,som kun har lidt, når de bliver folkepensionister, stilles bedre, mens de, der gennem ar-bejdslivet har fordel af den lavere skat på arbejde, i lidt højere grad selv finansierer derespensionisttilværelse. Den lavere skat på arbejde er således i høj grad målrettet lav- og mel-lemindkomster, samtidig med at den forøger beskæftigelsen og væksten i det danske sam-fund.Desuden medfører skattereformen målrettede og markante forbedringer for de førtids- ogfolkepensionister, der har de laveste indkomster. Den afdæmpede regulering af overførsels-indkomsterne kompenseres fuldt ud for de ca. 850.000 folkepensionister, som ikke har be-tydelige supplerende indkomster og derfor er berettigede til et pensionstillæg. Endvidere fårpensionister, der kun har folkepensionen, en forhøjelse af den supplerende pensionsydelse(ældrechecken).I spørgsmålet ønskes en partiel betragtning af et enkelt finansieringselement i Skatterefor-men. Herved fås et billede, der udelukkende beskriver finansieringselementets virkning, ogdermed ses der bort fra Skattereformens øvrige initiativer.Reguleringen af afgifterne skal bl.a. ses i sammenhæng med et ønske om, at fastholde afgif-ternes reale niveau og undgå en gradvis udhuling af afgifterne i takt med stigende priser oglønninger. Forhøjelserne af afgifterne vil dermed sikre, at deres reale værdi fastholdes. Forde sundhedsfremmende afgifter vil reguleringen således medvirke til at fastholde incita-mentet til at reducere forbruget af de usunde varer.De fire familietyper vil blive berørt af afgiftsstigningerne, som det fremgår af tabel 1.Tabel 1: Stigning i afgifter som følge af Skattereformen, 2023-regler (2013-niveau)Enlig kontanthjælpsmodtager, over 25 år, lejeboligEnlig dagpengemodtager, lejeboligEnlig folkepensionist, uden pensionstillægFørtidspensionist, ny ordning, lejeboligAnm.: Det beregningstekniske sammenligningsgrundlag er gældende regler med en fuldt implementeret Forårspakke 2.0 med 2019-regler opgjort med udgangspunkt i familiernes økonomi i 2013.
Kr.250330600350
Side 2