Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2012-318-0644Dato:3. juli 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 779 af 29. juni 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Søren Schou
Spørgsmål 779:Konsekvenserne af skattereformen i 2023 bedes oplyst for forskellige indkomsttyper.
Svar:Det bemærkes, at Skatteministeriet den 2. juli 2012 har sendt 6 udkast til lovforslag ihøring med høringsfrist den 30. juli 2012. Lovforslagene, der udmønter en stor del af afta-len om en skattereform af 22. juni 2012 mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radi-kale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Venstre og Det Konservative Folkeparti, kan sespåhttp://www.skm.dk/lovforslag/hoering.Udkastet til hovedlovforslaget - forslag til lov om ændring af personskatteloven, lignings-loven og lov om en børne- og ungeydelse (Skattereformen) – indeholder en samlet gen-nemgang af Skattereformens økonomiske og fordelingsmæssige konsekvenser.De ønskede oplysninger fremgår lovforslagsudkastets bemærkninger, afsnit 4.3, tabel 4.3.3,der er gengivet herunder.”Virkningerne af Skattereformen fordelt påsocioøkonomisk grupperer vist i nedenståendetabel. Der er medtaget de ændringer i Skattereformen, der direkte påvirker husholdninger-ne, når reformen er fuldt indfaset i 2023. I tabellerne omfatter ”Skatter og afgifter” forhø-jelsen af beskæftigelsesfradraget, det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere, for-højelsen af topskattegrænsen, indekseringen af visse afgifter, nedsættelse af loft over rejse-fradrag, ophævelse af fradrag for grundforbedringer, øget beskatning af fri bil, forhøjelsenaf udligningsafgiften for dieselbiler samt øget efterrettelighed. ”Udgifter” omfatter aftrap-ningen af børne- og ungeydelsen for familier med høje indkomster, den afdæmpede regule-ring af overførselsindkomsterne i perioden 2016-2023, forhøjelsen af den supplerende pen-sionsydelse (ældrechecken) og forhøjelsen af pensionstillægget for folkepensionister. Derer indregnet elementer svarende til en samlet forbedring af befolkningens disponible ind-komster på 6,8 mia. kr.Beregningerne viser de umiddelbare virkninger. Der indregnes således ikke afledte effekter,virkninger af øget arbejdsudbud, anvendelse af det øgede finanspolitiske råderum, samt atstørre skatter på erhvervslivet kan blive overvæltet på husholdningerne.De fleste beskæftigelsesgrupper vil opleve en fremgang i rådighedsbeløbet, når reformen erfuldt indfaset, jf. tabel 4.3.3. Størst fremgang får de fuldt beskæftigede, hvilket afspejler refor-mens hensigt om at forøge gevinsten ved at være i beskæftigelse. Som konsekvens af den af-dæmpede regulering af overførselsindkomster vil fuldt ledige, førtidspensionister samt efter-lønsmodtagere opleve et fald i rådighedsbeløbet i forhold til regulering efter gældende regler.Ledige vil dog på længere sigt være nogenlunde uændret stillet, jf. restlevetidsberegningernenedenfor.”
Side 2
Tabel 4.3.3. Fordelingsmæssige konsekvenser af Skattereformen på socioøkonomiskegrupper. Fuldt indfaset (2023-regler i 2013-niveau)Gns. ændring i rådighedsbeløbSkatter ogSamletafgifterUdgiftervirkningKr.Kr.Kr.4.570-1704.4002.500-5002.0003.220-2802.9402.330-1.570760360-3.350-2.9901.840-4301.410230-3.630-3.400610-4.050-3.440-1306044802.530-5701.960Ændring i rådighedsbeløbi pct. af. disponibel indkomstSkatter ogSamletafgifterUdgiftervirkningPct.Pct.Pct.1,7-0,11,61,3-0,31,01,4-0,11,31,2-0,80,40,2-2,3-2,11,1-0,30,90,1-1,8-1,70,3-1,7-1,4-0,10,30,21,1-0,30,9
Fuldt beskæftigedeSelvstændigeDeltidsbeskæftigedeDelårsbeskæftigedeFuldt ledige m.fl.UddannelsessøgendeFørtidspensionisterEfterlønsmodtagereOver 66-årigeAlleAnm:
Antalpersoner(1.000)1.6301601842941473532431201.0075.495
Ækvivalerede indkomster, jf. anmærkningen til tabel 4.3.2. Grupperne ’børn’ og ’andre 18-66-årige’ er ikkemed som selvstændige grupper, men er med under ’Alle’.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne i lovforslagsudkastet.
Side 3