Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1147648_0001.png
1147648_0002.png
J.nr. 2012-518-0287Dato: 14-08-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 774 af 29. juni 2012.(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 774:

Ministeren bedes redegøre for, hvilke provenumæssige konsekvenser det vil have for sta-ten, hvis man forhøjer skrotpræmien for en bilejer, der udskifter sin bil med en elbil, fra dei dag 1.750 kr. til henholdsvis 5.000, 10.000 og 15.000 kr.?

Svar:

Skrotpræmiering fremskynder skrotninger, der alligevel ville være sket inden for et megetkort tidsrum. Derfor vil spørgsmålet om provenumæssige konsekvenser afhænge af, om de,der har en skrotningsmoden bil, vil være mere tilbøjelige til at skifte til en eldrevet bil, så-fremt tilskuddet til anskaffelse af en eldrevet bil forhøjes med henholdsvis 5.000 kr., 10.000kr., eller 15.000 kr. Med den foreslåede forlængelse af afgiftsfritagelserne til eldrevne bilertil 2015, som betyder, at eldrevne biler er fritaget for registreringsafgift og løbende afgifteri 2013 – 2015 gives allerede et betydeligt tilskud til eldrevne biler, i gennemsnit ca.130.000 kr. pr. elbil.Antages det f.eks., at 100 bilejere vil benytte sig af tilbuddet, vil tabet for statskassen blive istørrelsesordenen 0,5 – 1,5 mio. kr. vedrørende skrotpræmie og ca. 13 mio. kr. vedrørendemotorafgifter.Det vurderes, at en højere skrotpræmie ved udskiftning fra konventionel bil til elbil kun vilhave marginal betydning for skift til elbil i forhold til det betydelige tilskud via motorafgif-terne.
Side 2