Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 12-0174150Dato: 17-08-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 734 af 27. juni2012(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Søren Schou
Spørgsmål 734:Vil ministeren redegøre for, hvor stor en skattelettelse en direktør, der tjener 3 mio. kr. omåret, og der ikke har børn, får med den skatteaftale, som regeringen har indgået med deborgerlige partier?Svar:Skattereformens formål er at skabe ny vækst og flere job og sikre, at almindeligelønmodtagere får mere ud af at arbejde. Derfor vil det være sådan, at dem, der er i arbejde ihele den erhvervsaktive periode, stilles bedre med reformen. Endvidere vil der være bety-delig indkomstfremgang for de ledige, der kommer i arbejde i kraft af reformen, bl.a. somfølge af fremrykningen af private investeringer. Samtidig betyder skattereformen, at de,som kun har lidt, når de bliver folkepensionister, stilles bedre, mens de, der gennem ar-bejdslivet har fordel af den lavere skat på arbejde, i lidt højere grad selv finansierer derespensionisttilværelse. Den lavere skat på arbejde er således i høj grad målrettet lav- og mel-lemindkomster, samtidig med at den forøger beskæftigelsen og væksten i det danske sam-fund.Desuden indebærer skattereformen en varig styrkelse af de offentlige finanser med 2,7 mia.kr. Denne forbedring af de offentlige finanser er reserveret til øget offentlig service, sompersoner med de laveste indkomster vil få mest gavn af, idet de generelt modtager for-holdsvis mere service fra det offentlige end mere velstillede personer.Samlet set medfører skattereformen for familietypen en stigning i rådighedsbeløbet på ca.11.800 kr., jf. tabel 1.Tabel 1: Ændring i rådighedsbeløb som følge af Skattereformen, 2023 regler (2013-niveau)Enlig direktør med lønindkomst på 3 mio. kr., uden børnKr.11.780
Anm.: Det beregningstekniske sammenligningsgrundlag er gældende regler med en fuldt implementeret Forårspakke 2.0 med 2019-regler opgjort med udgangspunkt i familiernes økonomi i 2013.
Hovedparten af stigningen i rådighedsbeløbet skyldes forhøjelsen af topskattegrænsen medi alt 57.900 kr. Derudover vil familietypen opleve en skattelettelse i form af at beskæftigel-sesfradraget forhøjes med i alt 16.200 kr. Familietypen vil på den anden side blive berørt afden justerede regulering af en række afgifter, der fremover følger prisudviklingen.Såfremt familietypen havde 2 børn og var modtager af børne- og ungeydelsen, ville der skefuld aftrapning af børne- og ungeydelsen, eftersom ydelsen aftrappes med 2 pct. af ind-komstgrundlaget for topskatten, der overstiger 700.000 kr. med virkning fra 2014. I en så-dan situation vil familietypen samlet set opleve en tilbagegang i rådighedsbeløbet.
Side 2