Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. 2012-218-0134Dato : 28-08-2012
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 716 af 25. juni 2012.(Alm. del).
Thor Möger Pedersen
/Niels Anker Jørgensen
Spørgsmål716:"Vil ministeren redegøre for, hvordan Danmark samarbejder med andre landeom problemstillinger vedrørende moms på nethandel, og om Danmark i forholdtil stikprøve og kontrol arbejder som i de andre lande, eller om der er landevi på dette område kan hente inspiration hos?”Svar:Jeg kan oplyse, at erfaringsudveksling i relation til revisionsmuligheder omkringskatter og afgifter på nethandel - og herunder også fjernsalgsproblematikken -sker i flere internationale fora.Konkret revisionsmæssigt samarbejde omkring fjernsalgsproblematikken foreta-ges under anvendelse af de almindelige regler om verifikationssager. Konkret erder tale om formular SCAC 2004, Artikel 5 og 19 i forordning (EF) nr.1798/2003.Danmark fremsender, via den kompetente myndighed, en anmodning om bistandtil skattemyndigheden i den fjernsælgende virksomheds hjemland, som derpå har3 måneder til at besvare henvendelsen. Dette instrument bygger på ovenståendeforordning, og må kun anvendes, når SKAT selv har udtømt egne muligheder forat tilvejebringe oplysninger.SKAT’s E-handelsgruppe deltager derudover i en lang række aktiviteter om ud-veksling af erfaring og udvikling afbest practicem.v., i samarbejde med skatte-myndighederne i andre lande omkring kontrol af e-handelsaktiviteter. Dette gæl-der såvel arbejdsgrupper og workshops i OECD og IOTA regi, samt en langrække praktiske samarbejdstiltag i EU. Der er desuden nedsat en Nordisk gruppe,der samarbejder om IT-tekniske problemstillinger i relation til skatte- og afgifts-kontrol, herunder også E-handel.I kraft af denne internationale erfaringsudveksling er Danmark ajour med bestpractice på området fra de lande vi sammenligner os med, ligesom SKAT er medtil at sætte dagsordenen i EU i forhold til korrekt momsbetaling ved fjernsalg.Kontrol af fjernsalg kan ske via gennemgang af hjemmesider, fysisk pakkepost-kontrol, anmeldelser fra offentligheden, verifikationssager til og fra udlandet, oggennemgang af betalingstransaktioner. Disse kontrolmuligheder er ensartet påtværs af EU, idet der jo tale om fri varebevægelse i det indre marked uden told-kontrol.