Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1141787_0001.png
1141787_0002.png
J.nr. 2012-418-0282Dato:3. juli 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 700 af 14. juni 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Gitte Lillelund Bech(V).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lise Bo Nielsen

Spørgsmål 700:

Ministeren bedes redegøre for, om den såkaldte Pixie-vejledning fra SKAT af juni 2011, dertager afsæt i en af eksperter stærkt kritiseret tillempet DCF-model, er retvisende i forhold tilvandselskaberne. Ligeledes bedes ministeren redegøre for, hvorledes SKAT har forholdt sig tilErhvervs- og Selskabsstyrelsens notat af 18. maj 2011, hvor de udtaler sig om afkastkrav i for-syninger underlagt hvile-i-sig-selv-princippet. Der henvises til, at Pixie-vejledningen signalereråbenlyse forskelle mellem, hvordan Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og SKAT finder, at værdi-erne i et vandselskab skal værdiansættes.

Svar:

Den såkaldte Pixi-vejledning er som udgangspunkt funderet i en hel traditionel værdiansæt-telsestilgang, hvor værdien af vandværkernes aktiver opgøres på baggrund af den forvente-de fremtidige nettoindtjening, der kan henføres til de pågældende aktiver. Med henblik påat lette vandselskabernes arbejde med værdiansættelsen, tager vejledningen højde for desærlige forhold, der gør sig gældende for branchen.Vandværkerne vil altid kunne anvende en anden beregningsmetode hvis de måtte foretræk-ke dette, når blot det kan dokumenteres at denne værdi udgør aktivernes handelsværdi.I forbindelse med vandværkers overgang til ny prisregulering og skattepligt opereres dermed 3 åbningsbalancer – en regnskabsmæssig åbningsbalance, en reguleringsmæssig åb-ningsbalance og en skattemæssig åbningsbalance.Erhvervs- og Selskabsstyrelsens notat af 18. maj 2011 behandler udelukkende regnskabs-udarbejdelse i henhold til årsregnskabsloven. I notatet præciseres, at notatet kun omhandlerfortolkning af regnskabsmæssige problemstillinger og præsentation vedrørende forsynings-selskabers årsrapporter aflagt efter årsregnskabsloven.De værdier der indgår i den reguleringsmæssige åbningsbalance anvendes ved beregning afvandpriserne. Standardværdien for hvert driftsmiddel findes som et gennemsnit af nedskre-ven genanskaffelsesværdi og en nedskreven anskaffelsesværdi. De nærmere bestemmelserfor opgørelsen af denne standardværdi, er detaljeret fastlagt i bilag 1 til bekendtgørelse nr.173 af 27. februar 2012 (bekendtgørelse om prisloftsregulering m.v. af vandsektoren).Den skattemæssige åbningsbalance skal foretages til handelsværdi efter den generelle regeli selskabsskattelovens § 5 D. Handelsværdi er det beløb, en uvildig tredjemand ville købedriftsmidlet for.Der er afgørende forskelle på det bagvedliggende grundlag i alle tre opgørelsesmetoder.Med hensyn til årsregnskabsloven og skattelovgivningen har SKAT fundet, at grundlaget erså forskelligt, at de konklusioner der nås i notatet, ikke ubetinget kan anvendes ved opgø-relsen af den skattemæssige handelspris på vandselskabers aktiver.
Side 2