Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
SAU vedr. ECOFIN 22. juni 2012:Dagsordenspunkt 1: EnergibeskatningsdirektivetECOFIN’s debat skal give retningslinjer for det videre arbejde og overordnedeprincipper for den fremtidige energibeskatning.Vanskelig forhandlingssituation - mange lande har problemer med forslaget.Formandskabet lægger op til at fastholde, at der skal være højere energiafgifter,som afspejler energiprodukternes CO2-emmissioner.Punkt 2: Kommissionens forslag om en afgift på finansielle transaktioner (FTT)ECOFIN vil vurdere status og vej frem på grundlag af rapport fra Rådetsskattearbejdsgruppe.To spor: 1: Kom’s forslag, evt. FTT i trin (først aktier, derefter evt. derivater),2: alternativerFormentlig ikke en endelig konklusion, men muligt, at vi kommer nærmere,hvad der er muligt og ikke muligt at opnå enighed om.
2
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestagers talepapirDet talte ord gælderAnledning:Tid og sted:SAU 14. juni 2012Kl. 12:00-12:45, Folketinget lokale 2-080
IndledningDet sidste ECOFIN under dansk formandskab.Jeg vil i dag forelægge de aktuelle ECOFIN sager, dervurderes relevante for udvalget. Jeg har ingenkommentarer til punkt 3 om adfærdskodeks forerhvervsbeskatning. Jeg henviser til det aktuelle notatfor sagernes nærmere indhold.
4
Dagsordenspunkt 1: EnergibeskatningsdirektivetPå ECOFIN skal vi have en debat om Kommissionensforslag til ændring af EU’s energibeskatningsdirektiv.Målet er, at få retningslinjer for det videre arbejde.Kommissionens forslag skal sikre en mere rationel ogmålrettet energibeskatning, der fremmer EU’s klimamål.Forslagetindebærerderforgenerelthøjere
minimumsafgifter, og at afgifterne på de enkelteprodukter afhænger af dels deres energiindhold og delsderes CO2-emmissioner.Vi har fra formandskabets side ønsket at fremmeforslaget, men en række lande har haft problemer meddet. De tekniske forhandlinger har været vanskelige.Især UK, Tyskland og Polen har bl.a. taget forbeholdoverfor forslaget om en CO2afgift. Overordnet harformandskabetsstrategiværetatfremlæggeønsker
kompromisløsninger,
hvor
landenes
5
imødekommes, uden at det overordnede mål medrevisionen af energibeskatningsdirektivet mistes.Det danske formandskab har på denne baggrundudarbejdet en note, der skal danne udgangspunkt fordiskussionen på mødet d. 22. juni.Noten forsøger at fastholde en strukturel ændring afminimumssatserne,produkternesderskalreflektereogenergi-
CO2-emissioner
energiindhold.
Landene skal dog kunne lægge de to afgiftskomponentersammen til en fælles enhed i national lovgivning, mennogle lande er forsat imod især CO2-elementet.Det er vigtigt for det videre arbejde, at ECOFIN’sdrøftelser får givet nogle retningslinjer og overordnedeprincipper for fastlæggelsen af de nye minimumssatser.Jeg håber på en konstruktiv debat, der kan bringe sagenfremad, selv om holdningerne er meget forskellige.
6
Fra dansk side støtter vi overordnet målet med forslaget,der på en række punkter svarer til afgiftsstrukturen iDanmark.
7
Dagsordenspunkt 2: Kommissionens forslag vedr. enafgift på finansielle transaktioner (FTT)ECOFIN skal drøfte forslaget om en FTT på grundlag afen rapport fra formandskabet om arbejdet i Rådetsskattearbejdsgruppe. Rapporten er sendt til udvalgetsorientering. Rapporten redegør for arbejdet med denaftalte ”to-vejs-tilgang”, hvor der dels gennemføresyderligere drøftelser på basis af Kommissionens FTT-forslag, og dels ses på mulige alternativer.Drøftelserne i arbejdsgruppen har vist, at nogle landemener, at et videre arbejde med FTT-forslaget børfokusere på en trinvis tilgang, hvor man i første omgangkun lægger afgift på handel med aktier og visse typer afobligationer, undtagen statsobligationer, og hvor maneventuelt senere lægger afgift på handel med finansiellederivater.Drøftelserne har også bekræftet, at nogle lande er imoden FTT på EU-niveau og at nogle lande mener, at et
8
videre arbejde primært bør fokusere på alternativerne tilen FTT, for eksempel en lønsumsafgift.Formandskabet vil bede ministrene om at vurdere statusi sagen og komme med forslag til den videre vej frem.Drøftelsen vil sandsynligvis igen understrege denvanskelige forhandlingssituation og de mange megetforskellige holdninger i sagen.Vi vil formentlig ikke kunne konkludere endeligt medhensyn til retningen for det videre arbejde, men det ermuligt, at vi kommer nærmere, hvad der er muligt ogikke muligt at opnå enighed om blandt landene.Regeringensholdningervelkendtmedførerogenuændret.række
Kommissionens
forslag
udfordringer, herunder risici i forhold til fald iøkonomisk aktivitet samt udflytning af finansielaktivitet til lande udenfor EU mv. og regeringen finderpå den baggrund ikke, at forslaget er hensigtsmæssigt.