Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1140136_0001.png
1140136_0002.png
1140136_0003.png
J.nr. 2012-318-0628Dato:28. juni 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.695af12. juni 2012(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Carsten Vesterø

Spørgsmål:

Ministeren bedes oplyse, om han er enig i, at søfolk, der arbejder på sandsugerfartøjer, dis-krimineres i forhold til andre danske søfolk, og om han vil tage initiativ til at ændre regler-ne, så de ansatte på sandsugerfartøjer ligestilles med andre danske søfolk?Der henvises til § 3 i Lov om beskatning af søfolk, der regulerer størrelsen på sømandsfra-draget, som danske søfolk benytter i international fart. For at stille danske søfolk bedre iden internationale konkurrence blev fradraget fordoblet ved en lovændring i 2011. Denneændring gælder alle danske søfolk undtaget de søfolk, som arbejder på sandsugerfartøjer.Her er de fortsat henvist til at benytte det gamle lave fradrag. Det fremgår af artiklen "Ni-cherederier presses af Kina" i Børsen den 6. juni 2012, at sandsugningsaktiviteter i høj grader udsat for konkurrence og i nogle tilfælde måske endda unfair konkurrence. I nogle til-fælde kan disse skibe være omfattet af Dansk International Skibsregister, der medførerskattefrihed, men ofte skal skibe omflages af konkurrencemæssige årsager eller simpelthenfor at få adgang til de lokale markeder. I disse tilfælde vil de danske søfolk være omfattet afsømandsfradraget, men det lave fradrag gør det vanskeligt for rederierne at konkurrere medskibe, som har dansk besætning.

Svar:

Nej, jeg er ikke enig det anførte synspunkt, og jeg har ikke planer om at søge reglerne forsømandsfradrag ændret, således som spørgsmålet lægger op til.Der gælder andre regler for sandsugerfartøjer, end der gælder for fragtskibe og passager-skibe. Dette skyldes hovedsageligt EU-reglerne for statsstøtte til søtransportsektoren. Iflg.disse regler kan der kun gives støtte til sandsugerfartøjer i det omfang, at de udfører sø-transport af opgravede materialer.Sandsugerfartøjer kan derfor vanskeligt indpasses i den almindelige nettolønsordning forsøfolk (DIS-ordningen). I stedet har man valgt en ordning, hvor søfolkene beskattes, menhvor rederierne får refunderet skatten inden for de rammer, som EU-retten tillader.Der gælder dog den særlige regel, at personer ombord på sandsugerfartøjer ved arbejdeuden for EU/EØS kan anvende samme skatteregler som DIS-søfolk, dvs. at de pågældendekan aflønnes med en skattefri nettohyre. Dette sker netop for at tilgodese danske sandsuger-rederier i konkurrencen med lokale operatører.Sømandsfradraget er relevant for søfolk, som ikke er omfattet af DIS-ordningen, og somheller ikke er omfattet af den før nævnte særlige regel ved arbejde ombord på sandsugerfar-tøjer uden for EU/EØS. Sømandsfradraget er med andre ord alene relevant for søfolk, derer undergivet almindelig dansk beskatning. Dette er tilfældet, når der udføres arbejde om-bord på et udenlandsk skib, ombord på et dansk skib registreret i Det Almindelige Skibsre-gister (DAS) eller ombord på et sandsugerfartøj, når ovennævnte særlige regel ikke anven-des.Reglerne om sømandsfradrag blev sidste år ændret med virkning fra indkomståret 2012, jf.lov nr. 622 af 14. juni 2011 (L 189, 2010-11, 1. samling). Ændringen var en del af en pak-ke, hvor man bl.a. gjorde det muligt at ansætte personer uden dansk indfødsret (hhv. perso-ner omfattet af EU/EØS-reglerne om fri bevægelighed) som skibsførere på skibe registrereti DIS.For at fremme danske skibsføreres beskæftigelsesmuligheder på det globale maritime ar-bejdsmarked ændrede man samtidig reglerne om sømandsfradrag, således at det hidtidigeSide 2
sømandsfradrag på 56.900 kr. gives ved arbejde ombord på skibe på under 500 tons, mensder gives et fradrag på 105.000 kr. ved arbejde ombord på skibe over 500 tons.For sandsugerfartøjer er sømandsfradraget fortsat 56.900 kr. uanset fartøjets størrelse.Sandsugerfartøjer opererer i såvel dansk som udenlandsk farvand, og disse fartøjer har ipraksis en størrelse på såvel over som under 500 tons. Hvis søfolk ombord på danske sand-sugere blev omfattet af samme regler som søfolk ombord på (udenlandske) fragtskibe m.v.,ville en sømand ombord på en stor sandsuger, der udfører arbejde i dansk farvand, få etstort fradrag, mens en sømand ombord på en lille sandsuger, der udfører tilsvarende arbej-de, kun ville få det lille fradrag. Noget sådant ville være uholdbart.I spørgsmålet tales der om at omflage af konkurrencemæssige grunde, og jeg forstår derforforslaget sådan, at formålet reelt er at gøre det mere attraktivt at omregistrere danske sand-sugerfartøjer til udenlandsk flag, end tilfældet er i dag.Danmark og de andre EU-lande søger med de forskellige støtteordninger til søtransportsek-toren at sikre, at flest mulig skibe kommer – og/eller bliver – under dansk hhv. andre EU-landes flag. Det har vi i Danmark gjort med DIS-ordningen for fragtskibe m.v., og vi harfor sandsugerfartøjers vedkommende gjort det med en tilsvarende ordning ved arbejde udenfor EU/EØS.
Side 3