Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
SKATTEMINISTERIETKoncerncenteret26. juni 2012
2012-101-0330
Bilag 1Talepapir tilbrug ved besvarelse af Samråd AD - AF fra Troels LundPoulsen (V) og Martin Geertsen (V)
Spørgsmål AD:Ministerenbedes redegøre for, hvorforRegeringen i forhold til den tidligere regerings tidsplan harudskudt indførelsen af kilometerbaseret afgift på lastbiler?
Svar:Dentidligere regering havde planlagt, at kørselsaf-giften skulle sættes i drift i 1. halvår 2014.
Regeringen har besluttet at videreføre arbejdet med indfø-relse af kørselsafgifter for lastbiler. Dog ønsker regeringen,at kørselsafgiftsordningen skal være mere ambitiøs endden foregående regering havde planlagt.
Vi ønsker ikke en lavteknologisk løsning, som begrænsersig til motorveje, fordi der så skal opstilles portaler ved
Side 2
hver til- og frakørsel til de afgiftsbelagte veje.
Vi ønsker en mere ambitiøs og fremadrettet løsning, sombenytter sig af virtuelle porte, der understøttes af GPS-teknologi.
I forlængelse af dette, har jeg bedt om en realistisk tidsplanfor, hvornår denne mere ambitiøse løsning kan sættes idrift. På baggrund af erfaringer fra de kørselsafgiftsordnin-ger, der er i drift i andre europæiske lande samt et eftersynaf tidsplanen i det hele taget, er implementeringstidspunk-tet sat til 1. halvår 2015.
Vi skal nemlig huske på, at det her er noget, der skal virkefra dag 1. Jeg tror ikke, der er nogen der ønsker at se last-biler, der skal bringe varer ind og ud af Danmark, holde atvente på, at systemet virker.
Side 3
Regeringen har derfor truffet en række valg, der understøt-ter sikker og ordentlig implementering og at vi har realisti-ske tidsplaner, blandt andet:1. anvendelse af kendt og efterprøvet teknologi, på linjemed systemerne i de øvrige lande, som allerede harindført kørselsafgifter.2. og beslutningen om at udbyde driften til en privat le-verandør. Leverandøren vil have stærke incitamentertil at bringe løsningen i drift til tiden, da de ikke vilmodtage aflønning, før systemet virker.
Kørselsafgiftsprojektet er naturligvis et risikopro-jekt.Uanset om man foretrækker en Brobizz-baseretløsning eller en GPS-baseret løsning.
Der er ikke i nogen af tilfældene tale om et nyt it-udviklingsprojekt, men om at indkøbe et system, somer baseret på kendt og efterprøvet teknologi. Det er
Side 4
vigtigt for mig at understrege.
GPS-baserede systemer findes allerede i drift i andrelande.Blandt andet har Tyskland haft en velfungeren-de kørselsafgiftsordning for lastbiler siden 2005.
Side 5
Spørgsmål AE:Ministeren bedes redegøre for den nuvæ-rende regerings årlige provenuforventninger til den kilo-meterbaserede afgift på lastbiler?
Svar:Som vi er enige med den tidligere regering om,skalkørselsafgifter for lastbiler indbringe et årligt finansie-ringsbidrag til Forårspakke 2.0 og Aftale om en grøntransportpolitik, som aftalt under den tidligere regering.Samtidig skal afgiften finansiere bortfaldet af den nuvæ-rende vejbenyttelsesafgift for lastbiler og for administrati-on af ordningen.
Den tidligere regering havde planlagt, at kørselsafgifter forlastbiler skulle indbringe omkring 2 mia. kr.
Men vi ønsker, at kørselsafgifter for lastbiler skal indbrin-ge et yderligere provenu til bedre og billigere kollektivtransport. Det fremgår i øvrigt også af finanslovsaftalerne
Side 6
for 2012, som regeringen indgik med Enhedslisten i for-bindelse med Finanslovsaftalerne for 2012. Samlet set for-ventes detpå nuværende tidspunkt, at ordningen bruttovilindbringe i størrelsesordnen 2,7-2,9 mia. kr.
Vi ønsker, at lastbilerne skal betale for det vejslidog forden miljøpåvirkning, de giver anledning til. Provenuet,som ikke er foruddisponeret, kan anvendes til en grønneretransport. Altså, at de midler, der ikke er foruddisponeret,vil gåfra lastbiler og til bedre og billigere kollektive trans-portmidler.
Side 7
Spørgsmål AF:Ministerenbedes redegøre for, hvornårRegeringen forventer at igangsætte specifikationsfasen afudbuddet af kørselsafgifter for lastbiler – samt hvornårman forventer at fremlægge en tidsplan for gennemførel-sen og implementering af udbuddet?
Svar:Skatteministeriet har i mandags (d. 4. juni) afholdtinformationsmøde om den kommende kørselsafgiftsord-ning for de internationale markedsaktører, der kunne tæn-kes at ville byde på etableringen og driften af ordningen.Her blev tidsplanen for udbuddet fremlagt og gennemgået.
Til udvalgets information kan jeg oplyse, at næste fase iSkatteministeriets arbejde er specifikationsfasen. Dennefase starter umiddelbart efter sommerferien. Her vil derblandt andet blive udarbejdet en kravspecifikation forudfor det kommende udbud af kørselsafgiftsordningens op-krævnings- og overholdelsestjenester.
Side 8
Selve udbuddet planlægges igangsat i 2. kvartal 2013, så-ledes at implementeringen kan påbegyndes ved årsskiftet2013-14 i samarbejde med den valgte leverandør.