Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1133852_0001.png
1133852_0002.png
1133852_0003.png
1133852_0004.png
1133852_0005.png
1133852_0006.png
SKATTEMINISTERIETKoncerncenteret
2012-118-0138
Det talte ord gælder
Talepapir tilbrug ved besvarelse af Samråd X - Æ fra Torsten Schack Pedersen (V)

Spørgsmål X:

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor Skatteministerietikke længere vil oversende kvartalsrapporter til Folketin-get.

Spørgsmål Y:

I en orientering til udvalget af 10. april 2012 fremgår det,at kvartalsrapporterne udfases grundet stort ressourcefor-brug, jf. alm. del – bilag 200. Mener ministeren ikke, atFolketingets ønske om kvartalsrapporterne er rimeliggrund til at bruge ressourcer på at udarbejde dem?

Spørgsmål Z:

Kan ministeren redegøre for sin definition af, hvornår res-sourceforbruget i at orientere Folketinget bliver for stort?
Side 2

Spørgsmål Æ:

Mener ministeren, at ophør af orienteringen til udvalgetmed kvartalsrapporterne er i overensstemmelse med rege-ringsgrundlagets ambition om god regeringsførelse?

Svar:

Mange tak formand. Og også tak for spørgsmålene. Jeg vilogså gerne takke udvalget for invitationen. Jeg har valgt –og det håber jeg er i orden med formanden - at besvare defire spørgsmål samlet, fordi de jo også indholdsmæssigthænger sammen.
I forbindelse med fusionen mellem ToldSkat og de kom-munale skattemyndigheder i november 2005 blev der stil-let mange spørgsmål til den daværende skatteminister, Kri-stian Jensen. Det er jeg sikker på udvalgets medlemmersikkert husker. På et samråd den 22. november 2006 om
Side 3
netop fusionen lovede den daværende skatteminister, athan fremover ville levere en kvartalsvis redegørelse forden aktuelle situation i SKAT. I daglig tale: kvartalsrap-porterne. Den første rapport omfattede kalenderåret 2006.Herefter er der udgivet kvartalsvise rapporter frem til ogmed 4. kvartal 2010. Det er altså 4. kvartal 2010, der erden sidste kvartalsrapport, der er oversendt.
Kvartalsrapporterne havde til formål på en struktureret ogsammenlignelig måde løbende at redegøre for fusionen ogdens konsekvenser for borgere og virksomheder. Og der eringen tvivl om, at kvartalsrapporterne har været en succes.De har bidraget til at gøre debatten om fusionen og denskonsekvenser mere oplyst.
Men nu er det altså 6½ år siden, at fusionen blev gennem-ført. Der er derfor ikke længere behov for at redegøre forfusionen. Og det er derfor jeg har valgt at udfase kvartals-
Side 4
rapporterne. Det kræver nemlig mange ressourcer at udar-bejde rapporterne. Og når der tages højde for, at kvartals-rapporterne har opfyldt deres formål, så synes jeg, at res-sourcerne kan anvendes bedre i en tid, hvor opgaverne erstore og ressourcerne er små.
Men når det er sagt – og det er vigtigt, så betyder det ikke,at Skatteudvalget eller Folketinget ikke får mulighed for atkigge mig over skuldrene i fremtiden. For en stor del af deinformationer, som fremgik af kvartalsrapporterne vil sta-dig blive udarbejdet. Forskellen nu er, at oplysningerne vilblive oversendt i takt med at de er færdige frem for at skul-le oversendes på faste tidspunkter.
Det er ikke muligt at lave en udtømmende liste over deemner, som Skatteudvalget i fremtiden automatisk vil fåtilsendt. Men jeg kan oplyse, at udvalget fremover somminimum – som minimum - vil få tilsendt:
Side 5
Kvartalsvise restanceopgørelserDen årlige Indsats- og inddrivelsesplanEn årlig Transfer Pricing-redegørelseEn årlig redegørelse om omkostningsgodtgørelseKvartalsrapporter om SKATs systemmoderniseringCompliance-undersøgelser
Og en del af de her orienteringer indgik tidligere i kvartals-rapporterne. Det gælder for eksempel restanceopgørelserog Transfer Pricing-redegørelser.
Derudover så offentliggør Skatteministeriet årsrapporten,hvori en del af de oplysninger, der tidligere indgik i kvar-talsrapporterne, også indgår. Det er blandt andet aktiviteterog resultater for ankenævnene, tal for skattegabet, kunde-tilfredshed samt en uddybning af visse aktiviteter i SKAT.
Side 6
Samlet set så mener jeg derfor, at informationsniveauet framig som skatteminister fortsat vil være højt. Det er ogsåvigtigt. Og skulle der være emner, som Skatteudvalget øn-sker belyst, så vil jeg selvfølgelig fortsat besvare despørgsmål, der måtte komme.
Spørgeren beder mig også forholde mig til, om udfasnin-gen af kvartalsrapporterne er i overensstemmelse med re-geringsgrundlagets ambition om god regeringsførelse.
Og til det vil jeg sige, at jeg ingen misforhold ser mellemudfasningen af kvartalsrapporterne og regeringsgrundla-gets ambition om god regeringsførelse. Som jeg netop harredegjort for, så vil det i fremtiden stadig være muligt forFolketinget og Skatteudvalget at følge med i, hvad der skerpå Skatteministeriets område.