Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1136951_0001.png
1136951_0002.png
J.nr. 2012-218-0130Dato: 18. juni 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.658af d.30. maj 2012(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/LeneHenningsen
Spørgsmål:Ad. samrådet den 24. maj 2012 med skatteministeren om alm. del samrådsspørgsmål ABog AC.Har ministeren dokumentation for, at COOP’s og Royal Unibrews nedgang i salg af øl ogsodavand skyldes tab af nationale markedsandele og ikke øget grænsehandel, og vil mini-steren i givet fald tilsende udvalget denne dokumentation?Svar:Nedenstående tabel viser udviklingen i det afgiftspligtige salg af øl og sodavand, på grund-lag af data fra SKAT’s punktafgiftsstatistik (PAS).Ændring i det afgiftspligtige salg af øl og sodavand i forhold til samme periode året førDecember(2010-2011)ØlÆndring i literÆndring i pct.56.0423,66SodavandJanuar(2011-2012)ØlSodavandFebruar(2011-2012)Øl46.3853,98Sodavand-278.893-0,92Marts(2011-2012)Øl-37.533-2,57Sodavand2.284.5205,76
1.569.299 -154.121 -2.619.2793,65-18,24-10,33
Det fremgår af tabellen, at der i januar 2012 opleves en nedgang i salget i forhold til salget ijanuar 2011. Der er dog noget, der tyder på, at en del af denne nedgang skyldes hamstringforud for afgiftsforhøjelserne, da salget i december 2011 ligger et stykke over salget de-cember 2010. Endvidere er der intet der tyder på, at den markante nedgang i salget varerved, da det samlede salg i februar og marts 2012 ikke ligger under foregående år.Jeg mener derfor ikke, at den salgsnedgang, som COOP og Royal Unibrew har oplevet,skyldes en stigende grænsehandel, da dette ville afspejle sig i en tilsvarende nedgang i detafgiftspligtige salg. Forklaringen må derfor findes i andre forhold, som f.eks. tab af nationa-le markedsandele.
Side 2