Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1136915_0001.png
1136915_0002.png
J.nr. 2012-318-0616Dato: 18. Juni 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 654 af 29. maj 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Søren Schou

Spørgsmål 654:

Ministeren bedes beregne de provenu- og arbejdsudbudseffekter, der vil være ved en af-skaffelse af topskatten og en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget, samt en fjernelse af lof-tet over beskæftigelsesfradraget, så den maksimale beskatning på arbejde bliver 40 pct. Detbedes medregnet, at det skrå skatteloft nedsættes til 40 pct. Kirkeskatten bedes ikke med-regnet.

Svar:

Af svaret på alm. del spørgsmål 585 fremgår, at hvis topskatten afskaffes, beskæfti-gelsesfradraget forhøjes fra 5,6 pct. (2019-regler) til 6,6 pct. og loftet over det maksimalebeskæftigelsesfradrag fjernes, så skønnes det umiddelbare provenutab til ca. 22,8 mia. kr.før tilbageløb og ca. 17,2 mia. kr. efter automatisk tilbageløb på moms og afgifter.De nævnte ændringer medfører, at den højeste marginalskat af arbejdsindkomst i en gen-nemsnitskommune er 40 pct.Ændringerne sikrer ikke, at marginalskatten på arbejdsindkomst maksimalt er 40 pct. forskattepligtige i en kommune, hvor kommuneskattesatsen er højere end den gennemsnitligekommuneskattesats. For disse skattepligtige vil marginalskatten fortsat være over 40 pct.En ændring af det skrå skatteloft kan sikre, at marginalskatten på arbejdsindkomst ikke fornogen skattepligtig overstiger 40 pct. Det kan dog ikke sikres – som anført i spørgsmålet -ved at det skrå skatteloft nedsættes til 40 pct., idet den højeste marginalbeskatning i så faldbliver over 40 pct. når der også betales arbejdsmarkedsbidrag.1I det følgende er det lagt tilgrund, at det skrå skatteloft nedsættes, så den højeste marginalbeskatning højst kan være 40pct., hvilket betyder, at det skrå skatteloft skal være under 40 pct.Det umiddelbare provenutab herved vurderes at være ca. 27 mia. kr. i forhold til gældenderegler.Under forudsætning af, at skatteændringen ikke finansieres, vil skattelempelsen betydeøgede indtægter til det offentlige i form af en stigning i indirekte skatter og afgifter. Efterautomatisk tilbageløb på moms og afgifter skønnes provenutabet til ca. 20 mia. kr.Arbejdsudbuddet vurderes at blive forøget med ca. 6,4 mia. kr., svarende til ca. 21.000 per-soner. Dermed skønnes den varige virkning på provenuet, inkl. tilbageløb og arbejdsud-budseffekter at være et provenutab på ca. 13 ½ mia. kr.Det betyder, at andre skatter som udgangspunkt må forøges for at sikre den finanspolitiskeholdbarhed.
Ved et skråt skatteloft på 40 pct. bliver den højeste marginalskat inkl. arbejdsmarkedsbidrag8+0,92*40=44,8 pct.Side 2
1