Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1137211_0001.png
1137211_0002.png
J.nr. 2012-318-0626Dato: 18. juni 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 637 af 21. maj 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Thomas Larsen

Spørgsmål 637:

I forlængelse af alm. del – spørgsmål 636 bedes ministeren redegøre for, hvordan det vilpåvirke beregningerne, hvis den umiddelbare forhøjelse af personfradraget (i 2014) mod-regnes i samtlige indkomsterstattende overførsler, således at nettoudbetalingen (overførselefter skat) for en helårsmodtager af indkomsterstattende ydelser forbliver uændret det på-gældende år i forhold til en situation med uændret lovgivning:a) Hvad vil personfradraget umiddelbart kunne hæves til, hvis en sådan omlægningpå lang sigt skal være provenuneutral for staten?b) Hvilke effekter vil en sådan omlægning have på arbejdsudbuddet?

Svar:

Hvis den umiddelbare forhøjelse af personfradraget i forlængelse af SAU alm. del. spm.636 modregnes i samtlige indkomsterstattende overførsler, således at nettoudbetalingen(overførsel efter skat) for en helårsmodtager af indkomsterstattende ydelser forbliveruændret det pågældende år i forhold til en situation med uændret lovgivning, så skal per-sonfradraget, alt andet lige, skulle hæves til knap 93.000 kr. Dermed bliver det ’varige ni-veau’ af personfradraget ca. 50.000 kr., svarende til en forhøjelse på ca. 7.000 kr. Skatte-værdien heraf er ca. 2.600 kr.Der er i beregningerne forudsat at forbrugerpriserne stiger med 1,8 pct. og at der sker enstigning i realvæksten på 1,5 pct., svarende til en vækst i BNP på 3,3 pct. Beregningsmeto-den kan være forbundet med usikkerhed, da der er anvendt forenklende antagelser.En sådan forhøjelse vil medføre et provenutab på knap 7,9 mia. kr. målt i årlig varig virk-ning før tilbageløb. Skatteværdien af forhøjelsen det første år er knap 19.000 kr. For enoverførselsmodtager kan denne lettelse neutraliseres ved en reduktion af overførselsind-komsten med knap 30.000 kr.Overførslerne er forudsat på lang sigt at blive reguleret med udviklingen i BNP minus 0,3pct.point årligt. Denne reduktion på 0,3 pct.point vil over tid reducere den reale værdi afoverførslerne, og dermed også den reale værdi af den nævnte reduktion på ca. 30.000 kr.Under forudsætning heraf samt at nedreguleringen omfatter 500.000 overførselsmodtagere,vil den varige virkning være en reduktion af overførslerne på 7,9 mia. kr. efter skat.Der er set bort fra personer på tilbagetrækningsordninger (førtidspension og efterløn) ogmodtagere af SU.Beskæftigelseseffekten af forslaget har to modsatrettede effekter. På den ene side vil forhø-jelsen af personfradraget, alt andet lige, medføre en negativ beskæftigelseseffekt, mens re-duktionen i overførslerne, alt andet lige vil øge arbejdsudbuddet, da forskelsbeløbet ved atvære på overførsel og i beskæftigelse forøges. Samlet set vurderes beskæftigelseseffekten,med en del usikkerhed, at udgøre ca. 14 -15.000 personer.
Side 2