Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1130690_0001.png
1130690_0002.png
J.nr. 2012-318-0615Dato:4. juni 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 625 af 8. maj 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Søren Skou

Spørgsmål 625:

Vil ministeren oplyse den varige provenueffekt (efter adfærdsændringer) af at erstatte bør-ne- og ungeydelsen med forældres ret til at benytte barnets personfradrag, hvor børns per-sonfradrag samtidig hæves til at være af samme størrelse som det almindelige personfra-drag?

Svar:

Personfradraget er et bundfradrag, der gives ved beregning af sundhedsbidraget,bundskatten samt kommune- og kirkeskatten. For personer, der ikke er fyldt 18 år ved ud-gangen af indkomståret, udgør personfradraget 32.200 kr., mens det almindelige personfra-drag til personer der fyldt 18 ved udgangen af indkomståret udgør 42.900 kr. (2010-2013).I en kommune med en samlet skatteprocent svarende til den landsgennemsnitlige skattepro-cent for kommune og kirke i 2012 udgør skatteværdien af børn og unges personfradrag ca.12.023 kr., mens skatteværdien af det almindelige personfradrag udgør ca. 16.019 kr. Frakommunen med den laveste skatteprocent til kommunen med den højeste varierer skatte-værdien af de to personfradrag henholdsvis fra 11.231 kr. til 13.070 kr. og fra 14.964 kr. til17.413 kr.Der er efter gældende regler ikke adgang til at overføre børns uudnyttede personfradrag tilandre familiemedlemmer eller at fremføre det til følgende år.Hvis børns og unges personfradrag, som angivet i spørgsmålet, erstattes af det almindeligepersonfradrag, og der indføres overførselsret af barnets/den unges uudnyttede personfra-drag til forældrene, vil nedsættelsen af forældrenes skat som følge heraf afhænge af, hvormeget af fradraget barnet/den unge selv udnytter. Har barnet/den unge slet ingen indkomst,vil forældrenes skat blive nedsat med mellem 14.964 kr. og 17.413 kr. pr. barn/ung i fami-lien, afhængig af hvilken kommune de bor i, men uafhængigt af børnenes alder.Til sammenligning udgør børne- og ungeydelsen i 2012 mellem 10.632 kr. og 17.064 kr. pr.barn/ung afhængigt af børnenes alder. Til gengæld er ydelsesbeløbene faste for alle modta-gere, uafhængigt af hvilken kommune de bor i.Hvis børne- og ungeydelsen ophæves og erstattes af en overførselsret af det uudnyttedepersonfradrag, som angivet i spørgsmålet, vil dette selv i tilfælde, hvor der kan blive over-ført et fuldt uudnyttet personfradrag, medføre væsentlige økonomiske konsekvenser for fa-milierne.Og det vil medføre endnu større økonomiske konsekvenser, hvis barnet/den unge selv ud-nytter en del af eller hele personfradraget.Det skønnes, at en ophævelse af børne- og ungeydelsen og en samtidig indførelse af over-førselsret af børnenes uudnyttede personfradrag til forældrene vil medføre et umiddelbartprovenutab på ca. 1,7 mia. kr.Under forudsætning om, at skattereduktionen ikke finansieres ved at forhøje andre skattereller afgifter, vil skattenedsættelsen bevirke en stigning i indtægterne til det offentlige iform af øget moms og afgift som følge af øget forbrug mv. Efter automatisk tilbageløb påmoms og afgifter skønnes provenutabet til ca. 1,3 mia. kr.Omlægningen vil imidlertid have negative effekter på arbejdsudbuddet, som vurderes atbevirke et provenutab på knap 50 mio. kr. Provenutabet efter automatisk tilbageløb på af-gifter og moms samt arbejdsudbudseffekter udgør således ca. 1,35 mia. kr.Side 2