Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1137479_0001.png
1137479_0002.png
J.nr. 2012-518-0280Dato: 19. juni 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 619 af 3. maj 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål:

Vil ministeren oplyse, hvilke samfundsmæssige, økonomiske gevinster, der vil være for-bundet med en udskiftning af de 25 pct. ældste biler i Danmark med tilsvarende nye biler?

Svar:

Som det fremgår af svarene på SAU alm. del spørgsmål 616, 617 og 618 vil der være fleresamfundsmæssige gevinster forbundet med at udskifte de 25 pct. ældste biler i Danmarkmed nye biler.Udskiftes de ældste biler, må det således forventes at luftforureningen reduceres med posi-tive sundhedsmæssige effekter til følge, ligesom det må forventes at CO2-udledningen re-duceres. Det samme gælder antallet af tilskadekomne i trafikken. Der kan også være gevin-ster i form af mindre støj.Der kan også være nogle direkte brugergevinster for den enkelte ved en nyere bil, eksem-pelvis bedre brændstoføkonomi, som vil give lavere brændstofudgifter pr. kørt kilometer,og komfortmæssige gevinster.Som det er anført i svaret på spørgsmål 617, vil der være tale om gevinster som vil aftageløbende over en årrække, idet de 25 pct. ældste biler, som her forudsættes udskiftet på éngang, alligevel ville blive udskiftet over nogle år.Et væsentligt element i vurderingen af de samfundsmæssige konsekvenser ved en udskift-ning af de 25 pct. ældste biler, er tabet forbundet med udskiftningen. Hvis bilerne skal ud-skiftes på én gang i stedet for gennem løbende udskiftning, kræver det, at der indføres for-bud eller incitamenter til udskiftning.En udskiftning kan eksempelvis gennemføres ved forbud mod anvendelse af biler over envis alder, eller de løbende afgifter på de ældste biler kan hæves. Alternativt kan der eksem-pelvis indføres støtteordninger, som en skrotpræmie på skrotning af ældre biler. Uansethvordan udskiftningen sikres, vil det give et samfundsøkonomisk tab. Størrelsen af tabetmå forventes at variere afhængig af, hvilket instrument som vælges. Endvidere må det for-ventes at variere i hvilket omfang tabet bæres af bilejerne med de ældste biler og af stats-kassen, det vil sige af alle.
Side 2