Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1137475_0001.png
1137475_0002.png
1137475_0003.png
J.nr. 2012-518-0280Dato: 19. juni 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 617 af 3. maj 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Brian Mikkelsen (KF).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Skov Henningsen

Spørgsmål:

Vil ministeren oplyse, hvilken effekt det vil have på CO2-udledningen, hvis de 25 pct. æld-ste biler i Danmark skiftes ud med tilsvarende nye biler?

Svar:

De 25 pct. ældste personbiler i Danmark, svarende til knap 550.000 biler, er 13 år eller æl-dre, jf. tal fra Danmarks Statistik. Bilers CO2-udledning er ikke registreret før medio 1997,hvorfor CO2-udledningen for størstedelen af de ældste biler ikke er registreret. Der er der-for alene med stor usikkerhed skønnet over effekten på CO2-udledningen af at udskifte deældste biler med nye.Effekten vil udover de ældste bilers CO2-udledning afhænge af de nye bilers CO2-udledning samt af, hvor meget som køres i de ældste biler og i de nye biler. En gennemsnit-lig personbil kører omkring 16.000 km årligt. Ældre biler kører imidlertid mindre end nyebiler, idet bilister som har et stort kørselsbehov typisk vælger at have en nyere bil. Nogle afde ældste biler er således også ”samleobjekter”, som kører meget få kilometer årligt.I 2000 udledte en ny bil i gennemsnit 176 g CO2pr. kilometer. Benzinbiler udledte gen-nemsnitligt 180 g CO2pr. kilometer, mens dieselbiler udledte 149 g CO2pr. kilometer.CO2-udledningen for nye biler er faldet siden da, og i 2010 udledte en ny bil i gennemsnit127 g CO2pr. kilometer, hvor en ny benzinbil gennemsnitligt udledte 129 g CO2pr. km ogen dieselbil 124 g CO2pr. km. Faldet i CO2-udledningen er særligt taget til efter bilårgan-gen 2007, hvilket formentlig kan henføres til omlægningen af bilafgifterne i 2007.Der er sket et fald i udledningen for såvel benzin- som dieselbiler isoleret set, men faldetfor det samlede nybilsalg skyldes også en forskydning i bilsalget mod flere dieselbiler, somi gennemsnit er mere energieffektive end benzinbiler.Antages det, at CO2-udledningen for bilårgangene fra før 2000 har udviklet sig som udled-ningen for bilårgangene 2000-2007, kan det skønsmæssigt opgøres, at erstattes de 25 pct.ældste biler med nye biler, vil de nye biler udlede i størrelsesordnen 1/3 mindre CO2årligtsammenlignet med de ældste biler.For de ældste biler er der taget udgangspunkt i den gennemsnitlige årlige procentvise æn-dring i CO2-udledningen for benzinbiler, idet langt størstedelen af de ældste biler er ben-zinbiler. For de nye biler er det forudsat, at de har en gennemsnitlig CO2-udledning som bi-lårgangen 2010. Det er endvidere forudsat, at de nye biler kører det samme antal kilometersom de ældste biler.Ved en årskørsel på 8.000 km for såvel de nye biler som de ældste biler der udskiftes, sva-rer reduktionen af CO2-udledningen med i størrelsesordnen 1/3 til en reduktion på omkring300.000 tons årligt.Der er tale om en umiddelbar effekt, som vil aftage løbende over en årrække, idet de 25 pct.ældste biler, som her forudsættes udskiftet på én gang, alligevel ville blive udskiftet overnogle år.Side 2
En udskiftning af ældre biler med nye kan endvidere føre til et øget kørselsomfang, eksem-pelvis på grund af de nye bilers bedre køreegenskaber og også bedre brændstoføkonomi.Den bedre brændstoføkonomi reducerer udgiften til brændstof pr. kørt kilometer sammen-lignet med de ældste biler. I det omfang udskiftningen fører til øget kørsel, vil det isoleretbidrage til en højere CO2-udledning og hermed reducere effekten af udskiftningen.
Side 3