Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1140041_0001.png
1140041_0002.png
J.nr. 2012-118-0135Dato:28. juni 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 606 af 2. maj 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Thomas Jensen (S).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Thomas Larsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at arbejdsmarkedsbidraget skulle have værethævet som følge af stigende arbejdsløshed, såfremt arbejdsmarkedsbidraget var blevet sæn-ket i 2007 og reglerne for regulering af arbejdsmarkedsbidraget ikke var blevet ændret iforbindelse med skattereformen ”Lavere skat på arbejde” i 2007, samt hvor stor en del afskattelettelsen i ”Lavere skat på arbejde” der som følge heraf ikke længere er finansieret,opgjort i mia. kr. (2012-niveau).

Svar:

Arbejdsmarkedsbidraget blev indført ved lov i 1993,jf. lov nr. 448 af 30. juni 1993.I 1999oprettedes Arbejdsmarkedsfonden ved sammenlægning af tre tidligere fonde. Fondens for-mål var at finansiere statens udgifter til arbejdsmarkedsformål, blandt andet aktivering, sy-gedagpenge, dagpenge og efterløn.Arbejdsmarkedsbidragssatsen – der blev fastsat til 8 pct. – blev beregnet en gang årligt, ogskulle reguleres såfremt der for det efterfølgende finansår blev budgetteret med overskud iArbejdsmarkedsfonden, dvs. når fondens budgetterede indtægter fra arbejdsmarkedsbidra-get oversteg fondens budgetterede udgifter til arbejdsmarkedsformål.I 2007 blev der for 2008 budgetteret med et overskud i fonden på knap 9 mia. kr., hvilketindebar at arbejdsmarkedsbidraget skulle sættes ned fra 8 til 7½ pct. Satsen skulle så efter-følgende hæves igen, når der igen var underskud i fondenPå den baggrund blev det i 2007 i forbindelse medLavere skat på arbejdevedtaget, at sætteden automatiske regulering af arbejdsmarkedsbidraget ud af kraft og afskaffe Arbejdsmar-kedsfondsloven.Bortfaldet af nedsættelsen af arbejdsmarkedsbidraget skulle bidrage til at finansiere skatte-nedsættelserne iLavere skat på arbejdepå i alt 9,5 mia. kr. i varig virkning. Afskaffelsen afden automatiske regulering af arbejdsmarkedsbidraget blev skønnet til at give et varigtmerprovenu på 3� mia. kr. i 2008-niveau.Størrelsen af merprovenuet i varig virkning er behæftet med usikkerhed, idet udviklingen isærligt ledigheden og dermed arbejdsmarkedsfondens udgifter er svær at forudsige.Der er i de senere år sket en stigning i ledigheden i forhold til niveauet i 2008, hvilket isole-ret set ville have reduceret overskuddet i arbejdsmarkedsfonden, såfremt de gamle reglerstadig havde været gældende.Der er dog ikke gennemført beregninger af hvad indtægter og udgifter i Arbejdsmarkeds-fonden ville have været under forudsætning af uændrede regler.Det bemærkes samtidig, at det varige bidrag ved at fjerne den automatiske regulering af ar-bejdsmarkedsbidraget afhænger af ledigheden på lang sigt, dvs. den strukturelle ledighed.
Side 2