Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1126910_0001.png
1126910_0002.png
J.nr. 2012-318-0603Dato:29. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 585 af 24. april 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Søren Schou

Spørgsmål 585:

Ministeren bedes beregne de provenu- og beskæftigelsesmæssige konsekvenser ved en af-skaffelse af topskatten og en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget, så den maksimale be-skatning på arbejde bliver 40 pct. Kirkeskatten bedes ikke medregnet.

Svar:

Hvis topskatten afskaffes og satsen for beskæftigelsesfradrag forhøjes fra 5,6 pct.(2019-regler) til 6,6 pct., vil marginalskatten for personer, der ikke har en tilstrækkelig storerhvervsindkomst til at få maksimalt beskæftigelsesfradrag, være 40 pct.1For personer meden større indkomst, der får maksimalt beskæftigelsesfradrag, vil marginalskatten fortsatoverstige 40 pct.En maksimal marginalskat på arbejde kan dermed ikke opnås alene ved at fjerne topskattenog forøge satsen for beskæftigelsesfradraget, men kræver også, at loftet over det maksimalebeskæftigelsesfradrag fjernes.Det umiddelbare provenutab herved vurderes at være ca. 22,8 mia. kr. Beløbet er beregnetud fra 2019-regler og er i 2012-niveau.Under forudsætning af, at skatteændringen ikke finansieres, vil skattelempelsen betydeøgede indtægter til det offentlige i form af en stigning i indirekte skatter og afgifter. Efterautomatisk tilbageløb på moms og afgifter skønnes provenutabet til ca. 17,2 mia. kr.Afskaffelsen af topskatten kombineret med ændringerne i beskæftigelsesfradraget vurderesat forøge arbejdsudbuddet svarende til et merprovenu på ca. 5,5 mia. kr. Dermed skønnesden samlede virkning på provenuet, inkl. tilbageløb og arbejdsudbudseffekter, at være etprovenutab på ca. 11,7 mia. kr.Det betyder, at andre skatter som udgangspunkt må forøges for at sikre den finanspolitiskeholdbarhed.
1
Marginalskat: 0,08 + (1-0,08)*0,1164 + (1-0,08-0,066)*0,249 pct.= 40 pct.Side 2