Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1047504_0001.png
1047504_0002.png
1047504_0003.png
1047504_0004.png
1047504_0005.png
1047504_0006.png
1047504_0007.png
1047504_0008.png
1047504_0009.png
1047504_0010.png
1047504_0011.png
1047504_0012.png
1047504_0013.png
1047504_0014.png
1047504_0015.png
1047504_0016.png
J.nr. 2011-238-0188Dato: 28. november 2011
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.58af31. oktober 2011.(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Karsten Aasberg Karlsen
Spørgsmål:Vil ministeren med henvisning til sit tilsagn herom på samrådet den 26. oktober 2011 omalm. del – samrådsspørgsmål A (Omlægning af bilafgifter) tilsende udvalget et oversigtsno-tat, der redegør for hvordan andre lande har indrettet deres bilbeskatning, herunder hvordanindretningen af bilbeskatningen i det enkelte land eventuelt har en grøn vinkel og de rele-vante erfaringer hermed?Svar:Hermed fremsendes oversigt over bilbeskatningen i udvalgte lande.Indledningsvist vises en summarisk oversigt over bilafgifterne i EU samt i Norge. Efterføl-gende præsenteres en mere detaljeret gennemgang af bilafgifterne i følgende udvalgte lan-de: Sverige, Norge, Finland, Tyskland, England, Belgien, Luxembourg og Nederlandene.Den summariske oversigt indeholder oplysninger om, hvorvidt de enkelte lande har regi-streringsafgift henholdsvis løbende afgifter. Desuden anføres det, hvorvidt såvel registre-ringsafgiften som de løbende afgifter indeholder incitamenter på henholdsvis klima- ogmiljøområdet.Oplysningerne i skemaet om klima- og miljøincitamenter vedrører alene afgifter, hvor mil-jø- og energiparametre indgår direkte. Således anses f.eks. en vægtafgift, der indirekte kangive incitamenter til valg af små og energieffektive biler, ikke som et afgiftsincitament idenne sammenhæng.Gennemgangen af de udvalgte lande indeholder mere detaljerede oplysninger om hen-holdsvis registreringsafgift og løbende afgifter for personbiler. Desuden oplyses om moms-satsen i de pågældende lande. Spørgsmål om afgift og moms ved handel med brugte biler erikke omfattet af gennemgangen. Ligeledes er spørgsmål om bilafgifter for erhvervene, her-under selskabsbeskatning, afskrivninger samt beskatning af privat benyttelse af firmaejedebiler ikke gennemgået men nævnes dog i tilfælde, hvor incitamenter er indbygget i dennedel af beskatningen. Endelig er trængselsafgifter i større byer som Stockholm og Londonikke gennemgået.Indsamling af relevante erfaringer om klima- og energiincitamenter fra landene vil være enmeget omfattende opgave. Der er ikke umiddelbart tilgængelige kilder, hvor sådanne op-lysninger er samlet og formidlet på sammenlignelig form. Jeg har derfor ikke i forbindelsemed udarbejdelsen af dette svar søgt at indsamle og bearbejde sådanne oplysninger fra enrække lande.Oplysningerne i besvarelsen er i alle tilfælde indhentet fra publikationen ”ACEA TaxGuide 2010”, der er udgivet af den europæiske sammenslutning af bilproducenter ACEA(European Automobile Manufacturers Association). Oplysningerne i publikationen er base-ret på indberetninger fra de enkelte lande og gengives her i overvejende samme form. For-midlingen af oplysningerne i denne besvarelse er således uden ansvar for eventuelle fejl el-ler mangler.I skemaet nedenfor vises den summariske oversigt:Side 2
Registreringsafgift og løbende afgift i EU samt NorgeRegistre-ringsafgiftDanmarkPortugalFinlandIrlandMaltaHollandUngarnGrækenlandCypernØstrigSverigePolenSlovenienItalienLetlandBelgienUKSpanienLitauenFrankrigBulgarienTjekkietSlovakietTysklandRumænienEstlandLuxembourgNorgeJaJaJaJaJaJaJaJaJaNAJa*NejJaJaJaJaJaJa*JaJa*JaJa*Ja*NejJa*JaJa*Ja*JaLøbendeafgiftjajajajajajajajajajajanejnejjajajajajanejjajajajajajanejjanejIncitamenter til klimaRegstreLøbenderingsafgiftafgiftjajajajajajajanejjajajajajajanejnejjajajanejnejjanejnejnejnejnejnejjanejjanejnejjajajanej-jajanejnejnejnejnejnejnejjajanejnej-nejjaja-Incitamenter til miljøRegistre-ringsafgiftJaJanejnejnejnejJaJanejJanejnejnejnejnejnejnejnejnejnejnejJanejnejJanejnejnejLøbendeafgiftNejNejNejNejNejNejNejNejNejNejJaNejNejJaNejNejNejNej-NejNejNejNejJaNej-Nej-
* Angiver, at registreringsafgiften i det pågældende land ligger under €200. I flere af disse tilfælde vurderesder at være tale om et gebyr for indregistrering. NA angiver ikke oplyst.
Side 3
Gennemgang af udvalgte lande.SverigeMoms og registreringsafgiftDer er en momssats på 25 pct. af salgsprisen men ingen registreringsafgift. Dog skal der be-tales et udstødningsemissionsinspektionsgebyr på SEK 75 for hvert nyregistreret person- ogerhvervskøretøj.Løbende afgiftDer er en årlig vejafgift, der afhænger af køretøjets vægt og brændstoftype, jf. nedenståen-de skema. For biler, der opfylder Euronorm 4, er afgiften dog CO2-relateret.
Årlig vejafgift for personbiler, der ikke opfylder Euronorm 4.
Vægt- 900 kg901 – 1000 kgPr. 100 kg derover
Benzin741,6 SEK930,09 SEK+188,49 SEK
Diesel2198,40 SEK2755,20 SEK+556,80 SEK
For personbiler, der opfylder Euronorm 4, gælder følgende: SEK 360 plus SEK 20 pr. gramCO2over 120 g. For dieselbiler ganges dette beløb med en sats på 2,55. For dieselbiler ind-registreret første gang fra den 1. januar 2008, er der en ekstra afgift på SEK 250, og for die-selbiler indregistreret første gang før 1. januar 2008 er der en ekstra afgift på SEK 500. Forbiler, der kører på et alternativt brændstof (E85, ethanol, methanol, naturgas og biogas), erafgiften SEK 10 for hver gram CO2, der bliver udledt over 120 g.For en såkaldt ”clean car” registreret fra 1. juli 2009 er der fritagelse fra vejafgiften i deførste 5 år gældende fra 1. indregistreringsdato. Definitionen på en ”clean car” er følgende:-Benzin, diesel og elektriske hybridbiler med en CO2-udledning på ikke mere end120 g/km. Dieselbiler må ikke have en partikeludledning på mere end 5 mg/km.(Gælder normalt en bil med partikelfilter)Biler helt eller delvist drevet af et alternativt brændstof skal have et brændstoffor-brug på max 9,2 liter benzin pr. 100 km, 8,4 liter diesel pr. 100 km eller 9,7 m3na-turgas/biogas pr. 100 kmElbiler med et elforbrug på max 37 kWh pr. 100 km
-
-
Fra og med 2013 vil dieselbiler skulle bruge satsen 2,4 i stedet for 2,55 til at udregne deresCO2-relaterede afgift.BrændstofafgiftSide 4
I tabellen nedenfor vises brændstofafgifterne i Sverige pr. 1.januar 2010.
Brændstofafgift (inkl. moms) den 1. januar 2010.
SEK pr. literEnergiafgiftCO2-afgiftMoms (25 pct.)Samlet afgiftForbrugerpris
Benzin Diesel3,062,442,538,0312,641,3223,0132,416,7512,05
Fra 2011 stiger afgiften på diesel med SEK 0,20 pr. liter (SEK 0,25 inkl. MOMS) og medsamme beløb igen i 2013.Der er ingen energi- eller CO2-afgift på ethanol eller biogas. På naturgas er der ingen ener-giafgift, men en reduceret CO2-afgift. Denne vil dog gradvist stige, begyndende fra 2011,så den rammer det generelle CO2-afgiftsniveau på brændstoffer i 2015. For E85, som inde-holder 85 pct. ethanol og 15 pct. benzin, betales der kun energi- og CO2-afgift af de 15 pct.benzin.
NorgeMoms og registreringsafgiftNorge har en importafgift på personbiler. Den er baseret på vægt, motoreffekt og CO2-udledning.Den vægtbaserede afgift er som følger:35,67 NOK/kg for de første 1150 kgFor de efterfølgende 250 kg er satsen 77,74 NOK/kgFor de næste 100 kg er satsen 155,51 NOK/kgog for den resterende vægt er satsen 180,85 NOK/kgAfgiften er baseret på bilens køreklare vægt, det vil sige med alt udstyr installeret samt medolie, vand og benzin fyldt på.Den effektbaserede afgift er som følger:55,10 NOK/kW for de første 65 kW481,00 NOK/kW for de næste 25 kW1.297,33 NOK/kW for næste 40 kWog for de resterende kW er satsen 2.702,77 NOK/kW
Side 5
Afgiften efter udledningen af CO2er som følger:NOK -609,00 for hver g CO2/km under 120 g/kmNOK 725,00 for de næste 20 g CO2/km over 120 g/kmNOK 731,00 for de næste 40 g CO2/kmNOK 1.704,00 for de næste 70 g CO2/kmNOK 2.735,00 for hver g CO2/km over 230 g CO2/kmBiler, der kan køre på E85 (85 pct. ethanol og 15 pct. benzin), får en reduktion på NOK10.000. Hybridbiler får en reduktion i vægten (pga. batteriet og elmotoren) og en reduktioni motoreffekten (effekten af elmotoren).Moms påregnes alle motorkøretøjer. Satsen er 25 pct. af toldværdien, tolden (hvis der ernogen) og importafgiften.
FinlandMoms og registreringsafgiftMomssatsen for anskaffelse af køretøjer er på 22 pct.Der betales registreringsafgift afhængig af CO2udledning målt i g/km. Skattesatsen for per-sonbiler beregnes som følger:Skattesats i pct. = 4,88 + 0,122*CO2udledning i g/km, idet der dog er en minimumssats på12,2 pct. og en maksimumssats på 48,8 pct.Som eksempel kan det nævnes, at en bil, der udleder 120 g/km, vil få en skattesats på4,88 + 0,122*120 = 19,52 pct.Løbende afgiftDer er en ejerafgift på €127,75 pr. år. Køretøjer der bruger brændstoffer, som ikke er ben-zin eller naturgas, skal betale en yderligere afgift. For personbiler ligger denne afgift på €24,45 pr. år for hver 100 kg.Brændstofafgift€ 0,627 pr. liter blyfri benzin og € 0,364 pr. liter diesel.
TysklandMoms og registreringsafgiftTyskland har en registreringsafgift på € 26,30. Momssatsen er 19 pct. på køb af nye køretø-jer.
Side 6
Løbende afgiftFor personbiler indregistreret fra juli 2009 er den årlige afgift udformet som følger:--En basisafgift på € 2 pr. 100 cm3slagvolumen for benzindrevne biler og € 9,5 pr.100 cm3slagvolumen for dieseldrevne biler.En CO2-afgift på € 2 pr. g CO2/km over 120 g CO2/km indtil 2012. Fra 2012 over110 g CO2/km. Fra 2014 over 95 g CO2/km.
Personbiler indregistreret før 1. juli 2009 træder ind i den nye ordning fra 2013. Indtil dabeskattes de i forhold til det gamle system:€ pr. 100 cm3
Emissionsgruppe
Benzin Diesel€ pr. 100 cm3
Euronorm 3 eller bedreEuronorm 2Euronorm 1 og tilsvarendeIkke lavemissionsbiler der måkøre under ozon-alarmerLavemissionsbiler der ikke måkøres under ozon-alarmerAndre biler
6,757,3615,1621,0725,3625,36
15,4416,0527,3533,2937,5837,58
Eldrevne biler, der drives helt eller overvejende fra mekanisk eller elektrokemiske energi-lagre, vil modtage en skattefritagelse de første 5 år fra første registreringsdato. Derefter bli-ver køretøjet beskattet med €11,25 (op til 2.000 kg), €12,02 (op til 3.000 kg) eller €12,78(op til 3.500 kg) pr. 200 kg eller del deraf.Der er en skattereduktion for eftermontering af partikelfiltre på dieselbiler.Dieselpersonbiler registreret første gang før januar 2007, der effektivt nedsætter udlednin-gen af partikler, vil blive belønnet i en begrænset periode med en skattenedsættelse på€330. Siden august 2009 er denne kampagne blevet udformet som et tilskud.Dieselpersonbiler, der ikke har eftermonteret et partikelfilter, og nye biler, der ikke opfyl-der Euronorm 5’s udledningsgrænse på 0,005 g/km partikler, vil blive pålagt en ekstra af-gift på €1,20 pr 100 cm3slagvolumen. Denne merskat vil løbende blive hævet.Brændstofafgift
€ pr. litrePunktafgift
Diesel0,47
Benzin0,66Side 7
Øvrige afgifterDer er en forsikringsafgift, der udgør 19 pct. af forsikringspræmien.
England:RegistreringsafgiftMomssatsen er 17,5 pct. af den fakturerede værdi. Derudover betales en registreringsskatpå £55.Løbende afgiftNye privatbiler og -varevogne beskattes ved et gradueret system på baggrund af CO2ud-ledning og brændstoftype.Siden 2001 er bilerne beskattet på grundlag af CO2-udledning i stedet for motorstørrelse.Der blev ligeledes i 2010 introduceret en speciel punktafgift.
EnergiklasseABCDEFGHIJKLM
Almindelig bilBil på alternativt brændstof£ om året £ hvert halve år £ første år £ pr ½ år første år £ om året £ hvert halve år £ første år £ pr ½ år første årTil og med 1000-0-0-0-101-11020-0-10-0-111-12030-0-20-0-121-1309552,250-8546,750-131-14011563,2511563,2510557,7510557,75141-15013071,513071,51206612066151-16516590,7516590,7515585,2515585,25166-175190104,5265-18099255-176-185210115,5315-200110305-186-200245134,75445-235129,25435-201-225260143580-250137,5570-226-255445244,75790-435239,25780-Over 2554602531000-450247,5990-
CO2 g / km
BrændstofafgiftNedenfor vises brændstofafgifterne opgjort ud fra priserne i december 2009.December 2009 pence / literProduktomkostning og distributionsprofitMomsPunktafgiftMoms på punktafgiftSamlede specifikke afgifterPris ved benzinpumpenUltra lavt svovlindhold blyfri Ultra lavt svovlindhold diesel37,9839,385,75,9156,1956,198,438,4370,3270,52108,3109,9
Punktafgiften er steget med 1 procent pr. år siden december 2009.
Side 8
Øvrige forholdFirmabilbeskatningen er som nævnt ikke omfattet af nærværende gennemgang men skalkort omtales for England, idet såvel afskrivningsreglerne som beskatningen af privat brugaf firmabil er relateret til bilens CO2-udledning.
BelgienMoms og registreringsafgiftMomssatsen for anskaffelsen af køretøjer er 21 pct.Registreringsafgiften er beregnet på tekniske motorkriterier, det vil sige en rangering ud framotorens slagvolumen. Følgende formel anvendes:HP=(4*cc)+KHvor cc er motorens slagvolumen i liter og K er en parameter der varierer med motorensslagvolumen.Størrelsen af registreringsafgiften, for personbiler, motorcykler og minibusser, følger heref-ter følgende skema, beløb er angivet i €:
≤8HP≤ 1550cckWNyt køretøj< 1 år< 2 år< 3 år< 4 år< 5 år< 6 år< 7 år< 8 år< 9 år< 10 år< 11 år< 12 år< 13 år< 14 år< 15 år≥ 15år≤ 7061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,50
9-101551-1950cc71-85123,00123,00110,7098,4086,1073,8061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,5061,50
111951-2150cc86-100495,00495,79445,50396,00346,50297,00272,25247,50222,75198,00173,25148,50123,7599,0074,2561,5061,50
12-13-142151-2750cc101-110867,00867,00780,30693,60606,90520,20476,85433,50390,15346,80303,45371,00216,75173,40130,0586,7061,50
152751-3050cc111-1201.239,001.239,001.115,10991,20867,30743,40681,45619,50557,55495,60433,65371,00309,75247,80185,85123,9061,50
16-173051-3450121-1552.487,002.487,002.230,201.982,401.734,601.486,801.362,901.239,001.115,10991,20867,30743,40619,50495,60371,70247,8061,50
>17> 3450cc>1554.957,004.957,004.461,303.965,603.469,902.974,202.726,352.478,502.230,651.982,801.734,951.487,101.239,25991,40743,55495,7061,50
Side 9
Der gælder ydermere specifikke regler for de forskellige regioner i Belgien. På det føderaleplan gælder, at hvis bilen har en CO2udledning på under 105g/km, kan der fratrækkes,hvad der svarer til 15 pct. af salgsprisen, dog maksimum €4.540. Ved en udledning mellem105-115g/km, kan der fratrækkes, hvad der svarer til 3 pct. af salgsprisen, dog maksimum€850. Har bilen installeret diesel partikelfilter og har en CO2udledning på under 130 g/km,kan der fratrækkes yderligere €210.Over indkomstskatten fratrækkes 30 pct. (maksimum €9000) ved køb af eldreven personbil.For to eller trehjulet køretøjer dog kun 15 pct. (maksimum €2700).I regionen Flandern ydes tilskud til installation af diesel partikelfilter på 80 pct. af omkost-ningerne, dog maksimum €400.I regionen Vallonien er der ydermere et incitamentssystem bygget op omkring CO2udled-ningen. Således gives der tilskud for biler med lav udledning, og der betales en ekstra afgiftfor biler med høj udledning. Systemet er endvidere kendetegnet ved, at disse incitamenterer differentieret mellem nye og brugte biler.Løbende afgiftEjerafgiften er ligeledes beregnet på grundlag af den ovennævnte metode. Den årlige ”cir-kulationsskat” reguleres i forhold til detailprisindekset. Herunder fremgår skemaet for per-sonbiler, beløb angivet i €:For Personbiler:
CCFiscal HPÅrlig "cirkulationsskat" 10% Kommunalskat TotalFraTil(1)(2)(1)+(2)0750463,366,3469,70751950579,327,9387,2595111506114,6011,46126,06115113507149,7614,98164,74135115508185,2818,53203,81155117509220,6822,07242,751751195010255,7225,57281,291951215011331,9233,19365,112151235012408,0040,96448,962351255013483,9648,40532,362551275014560,1656,02616,182751305015636,2463,62699,863051325016833,2883,33916,6132513450171030,56103,441134,0034513650181227,84122,781350,6236513950191424,64142,461567,1039514150201621,92162,191784,11For hver HP over 20 da:+97,28
Side 10
BrændstofafgiftBrændstofafgifter og forbrugerpriser angivet i € fremgår af nedenstående skema:Maksimum pris angivet i €/liter d.21/01/2010:
Maksimum priserProdukt prisDistributionsomkostningerAfgifterAndre gebyrerPris eksl. MomsMoms (21%)Forbrugerpris
Eurosuperblyfri 950,37030,15370,61360,01181,14930,24131,391
Super blyfri980,38900,15370,61360,01181,16800,24531,413
Diesel0,37820,15470,36160,01060,90510,19011095
LPG0,32610,16230,0000-0,48840,10260,591
Øvrig beskatning:Der er en afgift på forsikring på i alt 26,75-27,00 pct. af forsikringspræmien inklusive obli-gatoriske bidrag til forskellige fonde og organisationer.Øvrige forholdErhvervsbeskatningen er som nævnt ikke omfattet af nærværende gennemgang men skalkort omtales for Belgien, idet arbejdsgivere der tillader deres medarbejdere at benytte fir-mabiler skal betale en ekstra afgift afhængig af CO2udledningen. Det er endvidere muligtfor firmaer at fratrække deres biludgifter over selskabsskatten, og hvor stor en andel, derkan fratrækkes, afhænger af det pågældendes køretøjs CO2udledning.
NederlandeneMoms og registreringsafgiftMomssatsen for anskaffelse af køretøjer er 19 pct. af salgsprisen eksklusive afgifter.Registreringsafgiften (B.P.M.) består af to komponenter: En priskomponent, hvori afgiftener beregnet i forhold til salgsprisen eksklusive afgifter og en klimakomponent beregnet påCO2udledning i g/km. For priskomponenten er der følgende differentiering mellem benzinog diesel:--Benzin biler: 0,274*salgsprisen(eksklusivt skatter) - € 1288Diesel biler: 0,274*salgsprisen(eksklusivt skatter) + € 1076
Side 11
Klimakomponenten er som udgangspunkt baseret på følgende tabeller:For Benzinbiler:
Grænser for CO2 i g/kmAfgift per g/km (€)Større end:Til og med:0110 Fritaget for afgift11018034180270126270288For Dieselbiler:
Grænser for CO2 i g/kmAfgift per g/km (€)Større end:Til og med:095 Fritaget for afgift9515534155232126232288
Som det fremgår af ovenstående, er benzinbiler med en CO2udledning på under 110 g/kmog dieselbiler med en udledning under 95 g/km fritaget for registreringsafgift. Fritagelsenomfatter både klima- og priskomponenterne, hvorfor en afgiftsnedsættelse på €700 gives tilbiler umiddelbart over grænseværdien for fritagelse. For både benzin og diesel vil det sigebiler, der har en CO2-udledning under 120 g/km.Afskrivningen af bilens værdi foregår over tre år, hvorefter den resterende værdi fastholdes.Løbende afgiftEjerafgiften for personbiler er beregnet på baggrund af egenvægt, region, brændstofforbrugog CO2udledning. For kommercielle køretøjer ejet af virksomheder, er afgiften udelukken-de beregnet på grundlag af egenvægt.I nedenstående skema vises som et eksempel vejafgiften (ACT) i regionen Utrecht (i €):For Personbiler:
WeightBenzin Diesel WeightBenzin Diesel WeightBenzin Diesel≤ 55092332 1151-1250528 1104 1851-1950 1120 2028551-650120404 1251-1350612 1236 1951-2050 1204 2160651-750152480 1351-1450696 1368 2051-2150 1288 2292751-850204580 1451-1550780 1500 2151-2250 1372 2424851-950272708 1551-1650864 1632 2251-2350 1456 2556951-1050356840 1651-1750948 1764 2351-2450 1540 26881051-1150444972 1751-1850 1032 1896 2451-2550 1624 2820
Side 12
Brændstofafgifter
Brændstofspriser pr. 31.12.2009 i € per liter:
Unleaded Euro95DieselPris eksklusivt afgifter0,510,45Afgift eksklusivtmoms0,70,42Pris eksklusivt moms1,210,87Moms (19%)0,220,17Salgspris1,431,04
Øvrige forholdFirmabilbeskatningen er som nævnt ikke omfattet af nærværende gennemgang men skalkort omtales for Nederlandene, idet såvel afskrivningsreglerne som beskatningen af privatbrug af firmabil er relateret til bilens CO2-udledning.Overstiger privat brug af en firmabil 500 km på et år, da regnes 25 pct. af bilens listeprissom en del af brugerens indkomst. Er CO2udledningen≤ 110 g/km (benzin) og 95 g/km(diesel), er satsen 14 pct. af bilens listepris, og for CO2udledning mellem 110-140 g/km(benzin) og 95-116 g/km (diesel) er satsen 20 pct.
LuxembourgMoms- og registreringsafgiftDer er en momssats på 15 pct. samt en registreringsafgift, der maksimalt kan udgøre €50.--Beløbet er €24 i tilfælde af, at et registreringsnummer på et tidligere køretøj skalflyttes til et nyt køretøj.Beløbet er €50 i tilfælde af, at det er første gang det personlige registreringsnummerbliver tildelt.
Løbende afgiftDen årlige ejerafgift for private biler udregnes som g CO2-udledning per kilometer gangemed 0,9 (for dieselbiler) eller 0,6 (for andet brændstof) gange med en eksponentiel faktorafhængig af CO2-udledningen. Denne faktor præsenteres i tabellen nedenfor.
Side 13
CO2-udledning (g/km)110 <120 <130 <140 <150 <160 <170 <180 <190 <200 <210 <220 <230 <240 <250 <260 <270 <280 <290 <300 <90 <≤ 100≤ 120≤ 130≤ 140≤ 150≤ 160≤ 170≤ 180≤ 190≤ 200≤ 210≤ 220≤ 230≤ 240≤ 250≤ 260≤ 270≤ 280≤ 290≤ 300≤ 310
≤ 90
Eksponentiel faktor0,50,60,70,80,91,01,11,21,31,41,51,61,71,81,92,02,12,22,32,42,52,6
osv.
For en dieselbil der udleder mindre end 10 mg partikler per km gives en rabat på €50.For biler registreret før 2001, eller hvis CO2-udledningen ikke er tilgængelig, er afgiftensom følger:
Side 14
Fra110120130140150160170180190110011101120113011401150116011701180119012001210122012301240125012601270128012901
Til100200300400500600700800900100011001200130014001500160017001800190020002100220023002400250026002700280029003000
Andetenddiesel Diesel6,006,0012,00 12,0018,00 18,0024,00 24,0030,00 30,0036,00 36,0042,00 42,0048,00 48,0054,00 54,0060,00 60,0066,00 66,0072,00 72,0078,00 78,0084,00 84,0090,00 90,0096,00 96,00119,00 119,00126,00 126,00133,00 133,00140,00 140,00199,00 220,00209,00 231,00218,00 241,00228,00 252,00237,00 262,00247,00 273,00256,00 283,00266,00 294,00275,00 304,00285,00 315,00
AndetenddieselFra300131013201330134013501360137013801390140014101420143014401450146014701480149015001510152015301540155015601570158015901Til310032003300340035003600370038003900400041004200430044004500460047004800490050005100520053005400550056005700580059006000356,00368,00379,00391,00402,00414,00425,00437,00448,00460,00512,00525,00537,00550,00562,00575,00587,00600,00612,00625,00637,00650,00662,00675,00687,00700,00712,00725,00737,00750,00
Diesel418,00432,00445,00459,00472,00486,00499,00513,00526,00540,00615,00630,00645,00660,00675,00690,00705,00720,00735,00750,00765,00780,00795,00810,00825,00840,00855,00870,00885,00900,00Fra600161016201630164016501660167016801690170017101720173017401750176017701780179018001Til61006200630064006500660067006800690070007100720073007400750076007700780079008000
Andetend die-selDiesel762,00 915,00775,00 930,00787,00 945,00800,00 960,00812,00 975,00825,00 990,00837,00 1.005,00850,00 1.020,00862,00 1.035,00875,00 1.050,00887,00 1.065,00900,00 1.080,00912,00 1.095,00925,00 1.110,00937,00 1.125,00950,00 1.140,00962,00 1.155,00975,00 1.170,00987,00 1.185,001.000,00 1.200,001.012,00 1.215,00
Der gives derudover et incitament til at begrænse udledningen af CO2:”The PRIMe CAR-e incentive” giver €750 til biler der udleder mindre end 120 g CO2/kmnår den første registrering er foretaget ikke senere end 31. juli 2010, eller 110 g CO2/kmnår den første registrering er foretaget efter 31. juli 2010.I 2010 blev beløbet fordoblet (til €1500) for biler registreret for første gang i 2010 og meden CO2-udledning under eller lig med 100 g CO2/km.BrændstofafgiftBrændstofafgifterne i Luxembourg illustreres ved nedenstående eksempel på maksimalepriser den 26. januar 2010:Side 15
Pris af produktAfgiftPris uden VATVATAfgift + VATPris ved pum-pen
Blyfri 95 Blyfri 98 DieselMPGEuro0,3723 0,3932 0,2417 0,42290,5851 0,5851 0,5549 0,10160,9574 0,9783 0,7965 0,524515 pct. 15 pct. 15 pct.6 pct.0,1436 0,1467 0,1195 0,03150,7287 0,7318 0,6743 0,13311,1011,1250,9160,556
Øvrige afgifterDerudover er der en afgift på tegning af forsikring på 4 pct. af forsikringspræmien.
Side 16