Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1141812_0001.png
1141812_0002.png
1141812_0003.png
J.nr. 2012-238-0345Dato:3. juli 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr.555af19. april2012.(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/LeneSkov Henningsen
Spørgsmål:Hvad er de provenumæssige konsekvenser af at indføre en lønindeksering på de afgifter,som i forvejen ikke indekseres, herunder de afgifter, der hæves med 4,6 og 4,35 pct. i 2012og 2013, jf. L34 i indeværende folketingsår?Svar:I nedenstående tabel er vist de punktafgifter som efter de gældende regler ikke reguleres.Af tabellen fremgår endvidere det budgetterede provenu for afgifterne, som er budgetteretpå Finansloven for 2012, inkl. eventuelle afskrivninger. Det samlede provenu fra afgifterneforventes at udgøre godt 29 mia. kr. i 2012.AfgiftVægt- og ejerafgiftEmballageafgiftAfgift vedr. CFCAfgift af klorerede opløsningsmidler m.v.Afgift af affaldAfgift af råstofferAfgift af spildevandAfgift af ledningsført vandAfgift af nikkel/cadmium batterierAfgift af PVC og phathalaterAfgift af kvælstofAfgift af mineralsk fosfor i foderfosfatAfgift af spiritusAfgift af vinAfgift af ølTillægsafgift af alkoholsodavandTobaksafgiftAfgift af chokolade mv.Afgift af konsumisAfgift af mineralvand mv.Afgift på mættet fedtAfgifter iht. lov om forskellige forbrugsafgifterProvenu i altProvenu FL2012 (mio. kr.)10.460789650741201001.45051925501.0601.5741.025507.6222.0752905001.25042029.023
Anm.: Afgiften af vejbenyttelse er ikke taget med, da der er tale om en afgift, som er fastsat som en del af af-talen mellem Danmark, Sverige, Belgien, Nederlandene og Luxembourg om tunge køretøjers betaling forbrug af vejnettet.
Det skønnes, at regulering med lønudviklingen fra 2013 af de punktafgifter som ikke regu-leres i dag, jf. tabellen, vil give et umiddelbart merprovenu på ca. 6,6 mia. kr. årligt i varigvirkning (2012 niveau).
Side 2
Ved beregningen er taget udgangspunkt i det budgetterede provenu på FL2012 fremskrevetmed det langsigtede skøn for den nominelle lønudvikling på 3,3 pct. årligt, jf. regeringens2020-plan ”Danmark i arbejde”. Dette provenu er sammenholdt med den skønnede udvik-ling i provenuet efter de gældende regler, hvor der ikke reguleres.Det er forudsat, at der sker en vækst i afgiftsgrundlaget med real BNP på knap 1,5 pct. år-ligt, uanset om afgifterne lønreguleres eller ej. Det svarer til, at forbruget på de afgiftsbe-lagte varer udgør en konstant andel af real BNP og hermed også af reallønnen.Det er endvidere beregningsteknisk forudsat, at provenuet fra afgifterne stiger med udvik-lingen i nominel BNP efter 2020, uanset om afgifterne lønreguleres eller ej. Det svarer til,at afgifterne prisreguleres og, at afgiftsgrundlaget vokser med real BNP.Der er tale om et skøn over den umiddelbare provenuvirkning ved lønregulering. Der er så-ledes ikke taget højde for virkningen på momskontoen af, at der betales moms af flere afafgifterne. Tilsvarende er der ikke taget højde for virkningen af, at reguleringen må forven-tes at fortrænge andet afgiftslagt forbrug (tilbageløb). Endvidere er der ikke taget højde forde adfærdsmæssige virkninger af afgiftsforhøjelsen. Stigningen i afgifterne må således for-ventes at reducere forbruget af de afgiftsbelagte varer, og hermed reducere merprovenuet.Det vurderes blandt andet, at afgifterne på spiritus og tobak er fastsat på et niveau så forhø-jelser af afgifterne, vil give et mindreprovenu fra disse afgifter på grund af en reduktion iforbruget.Samlet må effekten på momskontoen, tilbageløbet og adfærdsændringer forventes at redu-cere det umiddelbare provenu.Det bemærkes, at det indgår som en del af aftalen om en skattereform mellem regeringen,Venstre og Det Konservative Folkeparti af 22. juni 2012 at regulere vægt-, ejer og udlig-ningsafgiften, flere af de sundhedsfremmende afgifter, forskellige forbrugsafgifter og vand-afgiften frem til 2020 med den forventede prisudvikling på 1,8 pct. årligt.
Side 3