Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1115380_0001.png
1115380_0002.png
1115380_0003.png
J.nr. 2012-318-0592Dato:7. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 534 af 13. april 2012.(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Søren Schou

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere den anonymiserede henvendelse af 11. april2012 vedrørende skattenedslag for seniorer, jf. SAU alm. del – bilag 212.

Svar:

Den problemstilling, som rejses i den anonymiserede henvendelse vedrører skatte-nedslagsordningen, der blev indført af den tidligere regering (Venstre og Konservativt Fol-keparti) og aftaleparterne (Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance). Seni-ornedslagsloven er målrettet fuldtidsbeskæftigede seniorer. Den tidligere regering og afta-leparterne har ved lovens tilblivelse lagt vægt på, at der var en form for dokumentation for,at de omfattede personer var fuldtidsbeskæftigede. Udover at senioren skal have en ind-komst af en vis størrelse, var det derfor også relevant at stille krav om seniorens arbejdstid.For lønmodtagere valgte man at anvende ATP-lovgivningens opgørelse af arbejdstid.Jeg har ikke mulighed for at tage konkret stilling til den anonymiserede henvendelse, somvedrører betingelserne for at opfylde arbejdstidskravet i seniornedslagsloven, herunderATP-lovgivningens regler herom. Jeg kan dog oplyse generelt om reglerne vedrørende ar-bejdstidskravet.Ifølge seniornedslagsloven er det blandt andet en betingelse for at opnå nedslaget, at senio-ren hvert indkomstår fra vedkommende fylder 60 år til og med det indkomstår, hvor senio-ren fylder 64 år, får indbetalt ATP-bidrag fra sin arbejdsgiver som fuldtidsbeskæftiget med-lem efter ATP-lovgivningen regler. Denne betingelse vil typisk være opfyldt, hvis ved-kommende har en ugentlig arbejdstid på mindst 27 timer. Der er også taget højde for min-dre perioder med sygdom, ledighed m.v. i seniornedslagsloven, som indebærer, at den på-gældende senior i disse perioder ikke kan opfylde arbejdstidskravet. En lønmodtager ansessåledes som fuldtidsbeskæftiget efter arbejdstidskravet, hvis vedkommende i den 5–årigeperiode sammenlagt har fået indbetalt ATP-bidrag, der svarer til 90 pct. af fuldt årsbidrag iperioden. En person, som den anonyme senior, der er født i 1947, og derfor blev omfattet afordningen fra 61 års alderen i 2008, kan således have 4,8 måneders fravær fra arbejdsmar-kedet uden at falde uden for ordningen.I forhold til den anonyme seniors oplysninger om overarbejde i visse perioder, vil jeg be-mærke, at der efter mine oplysninger ikke er hjemmel i ATP-loven til at beregne og indbe-tale mere end et fuldt bidrag, uanset hvor meget den ugentlige beskæftigelse overstiger 27timer. Denne regel gælder generelt for indbetaling af ATP-bidrag – og ikke kun senioreromfattet af seniornedslagsloven.Jeg kan godt forstå, at den anonyme senior ærgrer sig over, at vedkommende på grund affratræden fra en stilling ikke kan opfylde betingelserne. Men det man skal have for øje er,at ordningen er målrettet en relativ snæver persongruppe. Samtidig har der ved udformnin-gen af seniornedslaget været mange hensyn at tilgodese. Der er bl.a. lagt vægt på, at der ertale om en midlertidig ordning, og at ordningen skal være så let at administrere som muligt.Når man tager ovenstående i betragtning og også, at der er afsat begrænsede midler til ord-ningen, har det været den tidligere regerings vurdering, at betingelserne for at opnå senior-nedslag er fastsat så rimelige som muligt.
Side 2
Jeg har i øvrigt ikke planer om at ændre lov om skattenedslag for seniorer, der er en midler-tidig ordning, som ophører i 2016.
Side 3