Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2012-218-0117Dato:7. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 522 af 11. april 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær(DF).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Henningsen
Spørgsmål:
Mener ministeren ikke, at det er konkurrenceforvridende, at man med en re-klameafgift går efter enkelte medier?
Svar:
Enhedslisten og Regeringen ønsker at indføre en afgift på husstandsomdelte rekla-mer.En afgift på husstandsomdelte reklamer vil i sagens natur medføre en reduktion i mængdenaf husstandsomdelte reklamer. Virksomheder kan vælge generelt at reducere mængden afreklamer eller at reklamere i andre medier, som ikke er pålagt afgift.Formålet med reklameafgiften er, udover at finansiere den supplerende grønne check tilfamilier med lave indkomster, at påvirke adfærden til at nedbringe mængden af husstands-omdelte reklamer. Dette er i overensstemmelse med den danske affaldsstrategi, hvor af-faldsforebyggelse foretrækkes frem for genanvendelse.Danmark er et af de lande i Europa, hvor der produceres mest affald pr. indbygger. En hus-stand, som ikke er tilmeldt ordningen ”Reklamer – nej tak”, modtager omkring 80 kg hus-standsomdelte reklamer om året.Det er min opfattelse, at en afgift på husstandsomdelte reklamer vil bidrage til at opfyldeformålet, samtidig med at branchen stadig har mulighed at anvende mediet husstandsom-delte reklamer.
Side 2