Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2012-218-0117Dato:7. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 521 af 11. april 2012. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/ Lene Henningsen
Spørgsmål:
Kan ministeren oplyse, hvorfor Sverige valgte at afskaffe den reklameafgift, dehavde indført, og hvad forskellen på den svenske ordning er i forhold til den ordning, som rege-ringen ønsker at indføre?
Svar:
Sverige har også i dag en reklameafgift.Den svenske reklameafgift dækker i dag alle former for solgte annoncer i såvel dagblade som iugeaviser. Reklamer i egne blade er ikke omfattet. Kun omsætning over 50 mio. SEK fra solgteannoncer.Afgiften bliver i Sverige opkrævet hos trykkerierne og hos dagbladene.Den svenske reklameafgift blev blandt andet ændret i 1999, således at der ikke længere er afgifthusstandsomdelte reklame eller uadresseret post i Sverige (reklamer i egne blade). Baggrundenvar, at der var store administrative udfordringer, samt udfordringer ved at kontrollere, at de, dervar afgiftspligtige i Sverige rent faktisk betalte afgift i Sverige af reklametryksager indført fraet andet EU-land.Den svenske afgift på reklamer afviger således fra oplæget om en afgift på husstandsomdeltereklamer. Ved udarbejdelsen af afgiften på husstandsomdelte reklamer, vil svenske erfaringerogså blive inddraget.Analysearbejdet omkring udformningen af en afgift på husstandsomdelte reklamer i regi afSkatteministeriet er endnu ikke afsluttet. Der henvises til svar på spørgsmål 515.
Side 2