Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1115327_0001.png
1115327_0002.png
J.nr. 2012-218-0117Dato:7. maj 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 518 af 11. april 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær(DF).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Lene Henningsen

Spørgsmål:

Hvor meget forventer ministeren, at forbrugerpriserne stiger, hvis man indfø-rer en reklameafgift på 3 kr. pr. kg. på kommercielle tryksager, da en sådan afgift givermindre prisgennemskuelighed og derved mindre konkurrence med stigende forbrugerprisertil følge?

Svar:

I hvilken retning en reduktion i mængden af husstandsomdelte reklamer vil påvirkepriserne afhænger af flere effekter:færre informationer kan give større søgeomkostninger og mindre konkurrence, hvil-ket medfører højere priser – hvis der ikke er tale om positionelle eksternaliteter (dy-rere varer frem for billigere alternativer)færre informationer om forbrugsmulighed kan give færre positionelle eksternalite-ter, og færre skift fra billigere til dyrere varer.at mængden af reklamer kan have nået et omfang, som gør det mere vanskeligt forforbrugeren at bevare overblikket, dvs. søgeomkostninger er steget til trods for flerelettilgængelige informationer. I denne situation kan mængden af reklamer reduce-res, uden at reducere konkurrencen.afgiften kan medføre, at virksomhedernes udgifter til reklamer reduceres, hvilketogså kan reducere priserne.
Hvilken af ovenstående effekter, som er dominerende, er vanskeligt at vurdere, da den en-delige model fortsat er under udarbejdelse.At en afgift med et provenu på ca. 400 mio. kr. (ca. 155 kr./husstand) skulle kunne medføreprisstigninger for 2.500 kr. – 3.000 kr. for fødevarer – som det har været anført i pressen -alene for én dansk husstand anser jeg for at være urealistisk.Samlet set er det min vurdering, at en afgift på husstandsomdelte reklamer vil være til gavnfor samfundet – herunder til fordel for miljøet samt tilgodese personer med lavindkomst, jf.at provenuet fra afgiften tilbageføres ved den supplerende grønne check.
Side 2