Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1111704_0001.png
1111704_0002.png
J.nr. 2011-238-0277Dato:27. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.491af30. marts. 2012(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/SusanneReinholdt Andersen

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. marts 2012 fra Mejeriforeningen vedrø-rende materiale til brug ved foretræde den 11. april 2012 om chokolade og sukkervareafgif-ten, jf. SAU alm. del – bilag 195.

Svar:

Mejeriforeningen mener,

at udvidelsen af afgiften vil ramme basisfødevarer, i modsæt-ning til de gældende afgifter, som udelukkende rammer slik. De mener, at man udelukken-de bør beskatte produkter, som består af ”tomme kalorier”.Mejeriforeningen synes ikke, at man sundhedsmæssigt kan forsvare en afgift som pålæggeshele varens vægt, men at man i stedet skal rette afgiften mod tilsat sukker inkl. strøsukker.Mejeriforeningen fremfører desuden det synspunkt, at økologiske produkter og produktermed Nøglehulsmærket bør friholdes.

Kommentar:

Arbejdet med at udvikle afgiften og definere grundlaget er stadig i gang, og det er derforfor tidligt, at kommentere på, hvad de konkrete effekter af forslaget vil være, da den ende-lige model ikke er fastlagt.Det er dog intentionen, jf. udleveringsnotat på Skatteministeriets hjemmeside ”2.f. Afgiftpå sukkerholdige fødevarer”, som blev offentliggjort i forbindelse med finanslovaftalen for2012, at udvidelsen af grundlaget for afgiften på chokolade og sukkervarer kommer til atgælde for fødevarer, som har et højt indhold af tilsat sukker.Det, at en fødevarer i en eller anden form kan betragtes som en basisvarer, gør ikke auto-matisk, at den er sund, og jeg mener derfor ikke, at man kan lave den opdeling mellem ba-sisfødevarer og fødevarer, der udelukkende består af ”tomme kalorier”, som Mejeriforenin-gen fremfører.Jeg mener godt, at man sundhedsmæssigt kan forsvare at pålægge en afgift på hele varensvægt frem for på det præcise indhold af tilsat sukker, særligt når man samtidig skal inddra-ge administrative hensyn og hensyn til grænsehandlen mv. De allerede eksisterende afgifterpå sukkerholdige produkter er således også afgifter, som afhænger af hele varens vægt ellervolumen. Disse afgifter har både den nuværende og den tidligere regering anvendt som etinstrument med henblik på at forbedre folkesundheden.Som det ligeledes fremgår af mit svar på alm. del spørgsmål 499 af 4. april 2012, var detogså derfor, at Forebyggelseskommissionen anbefalede en udvidelse af grundlaget for cho-koladeafgiften til også at omfatte andre varer med et højt indhold af tilsat sukker, som ikkeindgår naturligt i kosten, frem for en afgift på sukker generelt.Som jeg tidligere har redegjort for, jf. mit svar på spørgsmål S 1996 og 1997 af 1. februarindgår overvejelserne vedr. økologiske produkter og produkter omfattet af Nøglehulsmær-ket i arbejdet med at præcisere afgiftsgrundlag og fastsætte afgiftssatser mv.Side 2