Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1106813_0001.png
1106813_0002.png
J.nr. 2012-318-0577Dato:19. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål 485 af 28. marts 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær(DF).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Søren Schou

Spørgsmål 485:

Kan ministeren oplyse, hvad det vil koste staten i mistet skatteprovenu, hvis man fjernerreglen om, at forældrenes forhøjede børnebidrag modregnes i barnets skattefradrag?

Svar:

Som udgangspunktet er udgifter til børns forsørgelse skattesystemet uvedkommende.Imidlertid indeholder ligningslovens § 11 særlige regler om børnebidrag. I henhold til be-stemmelsen kan bidraget – bortset fra et mindre tillæg – fradrages ved opgørelsen af denskattepligtige indkomst hos den forælder, som betaler bidraget. Det følger endvidere af be-stemmelsen, at bidraget skal medregnes til den skattepligtige indkomst hos barnet.Børnebidrag - udover normalbidraget - beskattes hos modtageren/barnet, som personligindkomst, hvor modtageren har et personfradrag på 32.200 kr. (2012). Dermed vil der ilangt de fleste tilfælde ikke ske beskatning hos modtageren, da børnebidraget – evt. i kom-bination med anden indkomst (fritidsarbejde) – som oftest ikke overstiger personfradraget.Samtidig bør beskatningen af bidraget hos barnet også ses i sammenhæng med fradragethos den forælder, som betaler bidraget.Det er ikke muligt at foretage en præcis opgørelse over omfanget af børnebidrag, idet belø-bet både på indtægtssiden (medregnet til personlig indkomst hos modtageren) og fradrags-siden (fradrag foretaget af betaleren) indgår i samme indberetningsfelt som underholdsbi-drag til tidligere ægtefælle.I 2010 blev der foretaget fradrag for underholdsbidrag/børnebidrag for ca. 3 mia. kr. Detantages med nogen usikkerhed, at omkring 1/3 af de samlede bidrag vedrører bidrag til tid-ligere ægtefæller, mens resten at vedrører børnebidrag. Det antages endvidere, at cirkahalvdelen af det fradragsberettigede børnebidrag (andelen udover normalbidraget) er skat-tepligtigt hos barnet, og at omtrent � heraf overstiger personfradraget og derved kommer tilfuld beskatning.På denne baggrund skønnes en ophævelse af skattepligten hos modtageren (barnet) at med-føre et umiddelbart provenutab i størrelsesordenen 90 mio. kr. årligt og knap 70 mio. kr. år-ligt efter automatisk tilbageløb på moms og afgifter.
Side 2