Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1114708_0001.png
1114708_0002.png
J.nr. 2012-739-0369Dato: 03-05-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 457 af 21. marts2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem afudvalget (MFU) Anders Samuelsen (LA).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Kaj-Henrik Ludolph

Spørgsmål:

Vil ministeren forklare, hvorfor en dansk statsborger ikke kan få hjælp afSKAT til at bevise overfor et udenlandsk skattevæsen, at han eller hun ikke skylder noget iskat i det pågældende land på trods af, at SKAT står for inddrivelsen af regningen?

Svar:

Inddrivelse af udenlandske skattekrav i Danmark sker på grundlag af en række inter-nationale aftaler på området mellem Danmark og fremmede stater, f.eks. Overenskomst af7. december 1989 mellem de nordiske lande om bistand i skattesager (den nordiske bi-standsaftale), EUs inddrivelsesdirektiv, OECDs konvention om gensidig administrativ bi-stand i skattesager m.v.Når Danmark modtager en bistandsanmodning fra et andet land, der støtter sig på en inter-national aftale på området, er proceduren følgende:Det kontrolleres af SKAT, at det udenlandske skattekrav, der ønskes inddrevet i Danmark,er omfattet af den pågældende internationale aftale, hvorpå den pågældende anmodning ombistand til inddrivelse i Danmark baserer sig.Det kontrolleres endvidere af SKAT, at bistandsanmodningen opfylder de formelle krav tilbistandsanmodninger.Hvis de materielle og formelle krav er opfyldt, bliver det udenlandske skattekrav oprettet iSKATs inddrivelsessystem. Herefter går inddrivelse af det udenlandske krav i gang påsamme måde som for et tilsvarende dansk krav.Klager over selve inddrivelsen af det udenlandske krav, sker efter de samme regler, somnår der klages over inddrivelsen af et tilsvarende dansk krav. Det betyder, at der kan klagesover SKATs konkrete inddrivelsesskridt til Landsskatteretten og de danske domstole.Klager over det udenlandske kravs eksistens eller størrelse skal derimod behandles af denkompetente myndighed i ansøgerstaten. En klage over et udenlandsk kravs eksistens ellerstørrelse vil derfor ikke kunne realitetsbehandles af hverken de danske myndigheder ellerde danske domstole, men vil alene kunne danne grundlag for, at inddrivelsen af det uden-landske krav i Danmark eventuelt berostilles, så længe klagebehandlingen i ansøgerstatenpågår.Når der foreligger en endelig afgørelse i ansøgerstaten vedrørende en fremsat klage over etkrav eksistens eller størrelse, fortsætter inddrivelsen heraf herefter i inddrivelsesstaten.
Side 2