Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1097587_0001.png
1097587_0002.png
1097587_0003.png
J.nr. 2012-318-0566Dato:28. marts 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål 456 af 20. marts 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Søren Schou

Spørgsmål 456:

Ministeren bedes oplyse provenu- og beskæftigelseseffekten (varig virkning) af at give mu-lighed for at overføre bundfradraget for topskat mellem ægtefæller.

Svar:

Topskatten beregnes af den del af beskatningsgrundlaget, der overstiger topskat-tegrænsen på 389.900 kr. I 2014 hæves topskattegrænsen til 409.100 kr.Fra 2010 er der indført forskellige satser for topbeskatningen af henholdsvis personlig ind-komst og af positiv nettokapitalindkomst. I årene 2010 til 2014 sænkes den højeste beskat-ning af positiv nettokapitalindkomst gradvist til 42 pct. (plus evt. kirkeskat), mens den hø-jeste beskatning af personlig indkomst fastholdes på 51,5 pct. (plus evt. kirkeskat, arbejds-markedsbidrag og udligningsskat). Den todelte topbeskatning sker ved, at der gives et stør-re skatteloftsnedslag ved beregning af topskat af positiv nettokapitalindkomst end ved be-regning af topskat af personlig indkomst.Beskatningsgrundlaget udgøres af den personlige indkomst med tillæg af kapitalpensions-indskud og med tillæg af positiv nettokapitalindkomst udover 40.000 kr. (2012) for ugifteog udover det dobbelte beløb for ægtepar. Der foretages udligning af ægtefællers eventuellepositive og negative nettokapitalindkomster før beregning af topskatten. For ægtefæller erdet således kun i det omfang, at deres samlede nettokapitalindkomst er positiv og overstiger80.000 kr. (2012), at der skal betales topskat af den del af deres positive nettokapitalind-komst, der overstiger 80.000 kr.Ved beregning af topskatten kan der ikke overføres et eventuelt uudnyttet topskattebund-fradrag mellem ægtefæller.En indførelse af adgang til overførsel af uudnyttet topskattebundfradrag mellem ægtefællerskønnes at medføre et umiddelbart provenutab på ca. 3,5 mia. kr. årligt. (2014-regler i2012-niveau).Overførselsadgangen vil alene være til gunst for familier med relativt store indkomster. Dervil ikke være lettelser til ugifte, mens ægtepar med en samlet indkomst under ca. 889.000kr. (indkomst før fradrag af AM-bidrag) vil slippe for at betale topskat.Ca. 315.000 personer vil få en skattelettelse på gennemsnitligt ca. 11.000 kr., og antallet aftopskatteydere vil blive reduceret med ca. 175.000 personer.Den maksimale skattelettelse vil tilfalde énindkomstægtepar med en indkomst på mindst889.000 kr. (før fradrag af AM-bidrag). Et sådan ægtepar vil få en skattelettelse på ca.61.400 kr. årligt.Under forudsætning om, at skattelettelsen ikke finansieres, vil lettelsen bevirke en stigningi indtægterne til det offentlige i form af større skatter og afgifter som følge af øget forbrugmv. Efter automatisk tilbageløb på moms og afgifter skønnes provenutabet at udgøre ca.2,6 mia. kr.Marginalskatten sænkes for de ca. 175.000 personer, der som følge af overførselsadgangenslipper for topskat. Det vil bevirke et øget arbejdsudbud for disse. Modsat vil der for de re-sterende ca. 140.000 personer, der berøres af lettelsen, alene være tale om en nedsættelse afgennemsnitsskatten, hvilket vil bevirke et mindre arbejdsudbud som følge af indkomstef-Side 2
fekten. Til gengæld øges marginalskatten for ca. 140.000 ægtefæller med indkomst undergrænsen, der ved en indkomstfremgang påvirker det overførte uudnyttede bundfradrag ogdermed den anden ægtefælles skat.Effekten på timearbejdsudbuddet vil være sammensat af modsatrettede effekter. På den eneside vil den lavere marginalskat for nuværende topskatteydere gøre det mere attraktivt atøge arbejdsudbuddet. På den anden side vil stigningen i marginalskatten for ægtefæller tilnuværende topskatteydere mindske tilskyndelsen til at arbejde. Da mænd i højere grad endkvinder er topskatteydere (ca. 72 pct. af topskatteyderne er mænd) og typisk har højere ind-komster end kvinder, vil der være flere kvinder end mænd, der påvirkes som følge af part-nerens høje indkomst. Blandt de personer, der oplever en stigning i marginalskatten, udgørkvinder derfor en væsentlig større andel, end de der oplever tilsvarende lettelser i topskat-ten. Da kvinder med de anvendte beregningsprincipper antages at reagere omtrent 3 gangekraftigere end mænd, vil det medvirke, at arbejdsudbudseffekten i timer større end perso-ner, der oplever lettelser i topskatten. Målt i kr. vil værdien dog være lavere pr. time, idetindkomsterne er lavere.For det tredje vil overførselsadgangen tilskynde til, at en af ægtefællerne trækker sig ud afarbejdsmarkedet henholdsvis fastholder en hjemmegående ægtefælle uden for arbejdsmar-kedet.Adgangen til at overføre uudnyttet topskattebundfradrag skønnes samlet set at påvirke ar-bejdsudbuddet i nedadgående retning svarende til et provenutab på ca. 0,2 mia. kr.Provenutabet efter tilbageløb på moms og afgifter samt arbejdsudbudseffekter skønnes så-ledes at udgøre ca. 2,8 mia. kr.
Side 3