Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1246888_0001.png
1246888_0002.png
1246888_0003.png
J.nr. 12-01732988. maj 2013
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 450 af 20.marts 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ThomasJensen (S).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Lise Bo Nielsen
Spørgsmål:Vil ministeren fremsende en opgørelse i tabelform, der dels viser statensolieindtægter fra Nordsøen i perioden 2004-2011 fordelt på hvert år, herunder oplyse detsamlede akkumulerede beløb for perioden, og dels viser statens olieindtægter fra Nord-søen i perioden 2004-2011 fordelt på hvert år, herunder oplyse det samlede akkumulere-de beløb for perioden, hvis VK-regeringen havde fulgt anbefalingerne om beskatning i"regeringens udvalg om kulbrintebeskatning" fra oktober 2001, samt oplyse hvor mangemia. kr. mere samlet set for hele perioden, staten ville have fået i merindtægt, hvis depågældende anbefalinger var blevet fulgt?
Svar:De samlede indtægter fra Nordsøen udgøres af kulbrinteskat, selskabsskat af kul-brintevirksomhed, olierørlednings- og dispensationsafgift, koncessionsafgift samt over-skudsdeling/statsdeltagelse. Den samlede akkumulerede sum af statens indtægter i peri-oden 2004-2013 udgør ca. 266,7 mia. kr.,jf. tabel 1.Tabel 1 Statens indtægter fordelt på de enkelte år i løbende priser, 2004-2013År200420052006200720082009201020112012*2013*Statens samlede indtægt for 2004-2013

Statens indtægt

Mia. kr.17,124,231,527,936,524,623,730,326,724,3266,7
Anm.: Afrunding kan betyde, at bidragene ikke summerer til den samlede indtægt. Statens indtægter fra olie- og ga-sindvindingen i Nordsøen er opgjort på indbetalingsår i løbende priser som i statsregnskabet, hvorimod indtægternei det foreløbige svar er opgivet på indkomstår i 2011-niveau.Kilde: Statsregnskabet.*Skøn, Finanslov for finansåret 2013.
Kulbrintebeskatningsudvalget (2001) anbefalede en neutral beskatningsmodel. Kulbrin-tebeskatningsudvalget anbefalede ikke en konkret sats, men regnede med en sammensatmarginalskattesats på 84 pct. Yderligere anbefalede udvalget ikke konkrete overgangs-regler ved en evt. overgang til en ændret beskatning.Med indførelsen af det nye regelsæt gældende fra 2004 er beskatningen forskellig for til-ladelser tildelt inden 1. januar 2004 (gamle regler) og eneretsbevillingen og tilladelsermeddelt fra 1. januar 2004 (nye regler).Modelberegningen foretaget af Serviceeftersynet af vilkårene for kulbrinteindvinding(2013) indikerer, at grundrenten (værdien af Nordsøproduktionen fratrukket alle om-kostninger) i forhold til en situation uden skatter er 3 pct. mindre ved de nye regler og 8pct. mindre ved de gamle regler for kulbrintebeskatning i perioden 2014-2042. Ved enneutral beskatning investerer selskaberne som i en situation uden skatter, hvorved derSide 2
ikke vil være et forvridningstab. Anvendes samme beregningsforudsætninger for den hi-storiske periode, kan et skøn for grundrenten ved kulbrintebeskatningsudvalgets anbefa-linger fra 2001 om neutral beskatning dermed beregnes ved at øge den gældende grund-rente med hhv. 3 pct. og 8 pct. afhængig af regelsættet.Det er beregningsteknisk antaget, at grundrenten opskrives med hhv. 3 pct. og 8 pct.over hele perioden. Metoden tager således ikke højde for evt. årlige udsving i opskriv-ningen af grundrenten.Det akkumulerede provenu ved kulbrintebeskatningsudvalgets anbefalinger fra 2001 ogen marginalskattesats på 84 pct. skønnes til ca. 390,2 mia. kr.,jf. tabel 2.Hvorved mer-provenuet er i størrelsesordenen 123,5 mia. kr. i forhold til de gældende regler.Tabel 2 Skøn for provenu ved en neutral skat og marginalskattesats på 84 pct. i løbendepriser, 2004-2013Mia. kr.Statens estimerede akk. indtægt for 2004-2013390,2Anm: Statens indtægt ved neutral beskatning og en marginalskattesats på 84 pct. beregnes ved at øge grundrentenmed hhv. 3 og 8 pct. for selskaberne på hhv. nye og gamle regler fra grundrenten bag tallene i tabel 1. Det antages, atselskaberne overgår direkte til en ændret beskatning uden evt. overgangsregler.Kilde. Egne beregninger.
Det bemærkes, at provenuet i tabel 2 ikke er udtryk for statens merindtægter, hvis kul-brintebeskatningsudvalgets anbefalinger fra 2001 var blevet fulgt på et tidspunkt, derligger efter indgåelsen af Nordsøaftalen. En stramning af beskatningen ville såledeskunne udløse kompensation til DUC-selskaberne i henhold til Nordsøaftalen.
Side 3