Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
J.nr. 2012-318-0562Dato:18. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 442 af 15.marts 2012 Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole BirkOlesen (LA).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Søren Schou
Spørgsmål 442:Ministeren bedes, med udgangspunkt i besvarelsen af 12. marts 2012 af alm. del - spørgs-mål 164 oplyse som i Tabel 1 for hver af de 13 forskellige familietyper (A-M), hvad derhenholdsvis er beregnet som værdi af ”den øgede service” og skatte- og afgiftsforhøjelser,samt oplyse hvori værdien af den øgede service består.Svar:Aftalen mellem regeringen og Enhedslisten om finansloven for 2012 sikrer direkteog indirekte, at forbrugsmulighederne øges for familier med de laveste indkomster, jf. ne-denstående figur. Regeringens finanslovsforslag bidrager også til en reduktion af indkomst-forskellene svarende til en reduktion af Gini-koefficienten på 0,06 pct.point, jf. finansmini-sterens svar på spørgsmål nr. 1 (L 1 - § 7).Det er vigtigt at understrege, at de forhøjede skatter og afgifter bidrager til en holdbar ogansvarlig finansiering af regeringens politik. De øgede indtægter er med til at finansiere ini-tiativer, som samlet set reducerer uligheden i samfundet og understøtter regeringens mål-sætning om at styrke folkesundheden. Dertil kommer, at skatte- og afgiftsstigningerne ogsåfinansierer et løft i den offentlige service, som ikke nødvendigvis påvirker familietypernesindkomster direkte, men som i høj grad er til gavn for de lavere indkomstgrupper.Figur 1. Fordelingsvirkninger af oplæg til finanslov
Kilde: Finansministeriet
I tabel 1 er den ønskede opdeling foretaget. Dog bør det påpeges, som det også fremgår afmit svar på spørgsmål 441, at et retvisende billede af familietypernes samlede rådighedsbe-løb kræver, at man indregner værdien af det øgede offentlige forbrug(svarende til søjlenFinanslov 2012).Derfor vil en partiel opgørelse af enten skatte- og afgiftsstramningerne(søjlenSkatter og afgifter),eller af det forbedrede serviceniveau(søjlenForbedret Service-niveau)under- eller overvurdere den reelle ændring i familietypernes rådighedsbeløb.
Side 2
I søjlenFinanslov 2012er der både indregnet værdien af den øgede service og skatte- ogafgiftsforhøjelserne svarende til figur 1b. Værdien af den øgede service består bl.a. i styr-kede initiativer på sundhedsområdet og mere og bedre uddannelse m.v., som forbedrer ser-viceniveauet og øger forbrugsmulighederne for den enkelte. Af konkrete initiativer kanbl.a. nævnes: Afsatte midler til et øget optag på ungdoms- og videregående uddannelser,udvidelse af vaccinationsordning mod livmoderhalskræft, gratis fertilitetsbehandling ogbedre normering på dagtilbudsområdet, jf. ogsåAftaler om Finansloven for 2012.Det fremgår af tabellen, at især for familietyperne med lav - og mellemindkomster, betyderaftalen om finansloven for 2012, at rådighedsbeløbet stiger. Eksempelvis opnår en parfami-lie med en indkomst på 600.000 kr. (familietype D) en fremgang i rådighedsbeløbet påknap 2.100 kr. om året.Tabel 1. Ændring i rådighedsbeløb for udvalgte familietyper som følge af aftale om finans-lov 2012 (2013 regler)Kr. (2012-niveau)A. Enlig med 1 barn i lejebolig. Lønindkomst: 250.000 kronerB. Enlig med 1 barn i lejebolig. Lønindkomst: 350.000 kronerC. Par med 2 børn i lejebolig. Lønindkomst: 500.000 kronerD. Par med 2 børn i lejebolig. Lønindkomst: 600.000 kronerE. Par med 2 børn i ejerbolig. Lønindkomst: 600.000 kronerF. Par med 2 børn i ejerbolig (store renteudgifter/nye ejere). Løn-indkomst: 623.890 kronerG. Par med 2 børn i ejerbolig. Lønindkomst: 700.000 kronerH. Par med 2 børn i ejerbolig. Lønindkomst 800.000 kronerI. Par med 2 børn i ejerbolig. Lønindkomst: 1.100.000 kronerJ. Enlig pensionist uden supplerende indkomst, lejebolig1K. Pensionistpar med én ATP i ejerboligL. Pensionistpar med én ATP i lejeboligM. Enlig dagpengemodtager i lejeboligFinanslovSkatter ogForbedret2012afgifter serviceniveau-1.7203.2401.510-2.0903.2101.120-2.2105.0402.830-2.7304.8002.080-3.3004.3901.090-3.310-3.390-5.620-6.980-750-1.350-1.180-9804.2003.8703.4302.7002.2203.3303.2102.200890480-2.190-4.2801.4701.9802.0401.220
Anm.:Det er antaget, at begge voksne i familietyperne H-I ved gældende regler beskattes af 3.000 kr. (2012-niveau) inkl. ægtefællera-bat, mens de i efterfølgende år beskattes af fri telefon 2.500 kr. inkl. ægtefællerabat. For de øvrige par (C-G) er antaget, at en personmultimediebeskattes, og denne fremadrettet går fri for beskatning. Mht. sundhedsforsikringer er det antaget, at begge voksne for fami-lietyperne H-I har en sundhedsforsikring, mens der for de øvrige par (C-G) kun er en af de voksne, som har sundhedsforsikring. Ensundhedsforsikring er antaget at koste 1.500 kr. (2012-niveau). For de øvrige familietyper er det antaget, at de hverken har arbejdsgiver-betalte sundhedsforsikringer eller multimedier. Familietyperne J-M modtager tillægget til grøn check.Note 1: Der er sket en mindre opdatering af afgiftsgrundlaget (indkomsten) for familietyperne J, K, L, M, da de tidligere beregninger iforbindelse med svar på alm. del. spørgsmål 164 ikke var opdaterede med den seneste konjunkturvurdering. Denne korrektion har ikkebetydning for de øvrige familietyper (stiliserede indkomster), idet deres indkomster, modsat overførselsindkomster, er uafhængig afskøn for bl.a. satsreguleringsprocenten.
Side 3