Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1099154_0001.png
1099154_0002.png
1099154_0003.png
j.nr. 12-070191Dato : 29. Marts 2012
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 425 af 1. marts 2012.(Alm. del).
Thor Möger Pedersen
/Søren W. Clausen

Spørgsmål:

Ad. samrådet den 1. marts 2012 om alm. del – samrådsspørgsmål Q-U (inddri-velse af gæld til det offentlige).Ministeren bedes tilsende udvalget en redegørelse for restancer, der afskrives,herunder bedes bl.a. oplyst kriterierne for hvornår en restance kan/bør afskrives,praksis for hvornår en restance afskrives, omfanget af de årlige afskrivninger ogudviklingen heri, hvilke typer krav, der afskrives, størrelsen af afskrevne beløbså vidt muligt fordelt på gældstyper, oplysninger om hvorvidt der er særlige be-folkningsgrupper, der er særlig repræsenteret i forbindelse med afskrivningerm.v.

Svar:

I forbindelse med vedtagelse af den nye inddrivelseslov med ikrafttræden den 1.januar 2009 blev der indført nye afskrivningsregler, hvorefter SKAT i modsæt-ning til tidligere nu endeligt kan afskrive krav, hvor inddrivelsen efter nærmerefastsatte kriterier skønnes at være udsigtsløs.Med de nye regler var det hensigten at indføre regler, der i videre omfang endhidtil, giver mulighed for, at fordringer kan afskrives i forhold til skyldner. Detvar endvidere formålet at harmonisere afskrivningsreglerne for offentlige krav ogendvidere at sikre, at der fokuseres på de restancer, der reelt er mulighed for atinddrive, og at der ikke anvendes unødige ressourcer på at holde ikke inddriveli-ge fordringer i live.SKAT masseafskriver ikke restancer. Præmisserne for hvornår SKAT endeligtopgiver at inddrive et krav og afskrive dette, følger af § 16 i lov om inddrivelseaf gæld til det offentlige. En lovgivning som sætter rammen, og som SKAT for-valter med stor forsigtighed.Et krav kan efter § 16 afskrives på to måder – enten ved at undlade at afbrydeforældelsen eller ved aktivt at træffe afgørelse om, at kravet afskrives endeligt.Ifølge lovbemærkningerne kan følgende kriterier indgå i vurderingen:a) Er der sket betaling på fordringen eller andre fordringer, SKAT har tilinddrivelse hos skyldner?b) Har fordringen været søgt inddrevet med sædvanlige inddrivelsesmidler?c) Har skyldner betalingsevne?d) Er der knyttet særlige inddrivelsesmidler til fordringen?Hovedparten af de krav som SKAT inddriver forældes efter 3 år. Hvis SKATinden for den 3-årige forældelsesperiode overfor skyldner har afgivet påkrav ombetaling eller fastsat en afdragsordning, rykket for betaling, forsøgt lønindehol-delse og undersøgt om der er aktiver, der kan foretages udlæg i, uden at dette har
2ført til nogen form for indbetaling på gælden, anses det for åbenbart formålsløstat fortsætte inddrivelsen og afbrydelsen af forældelse undlades.Inddrivelsesloven giver som nævnt også mulighed for at afskrive inden forældel-sen udløber, når det er konstateret, at inddrivelse er udelukket.Ifølge lovbemærkningerne er privatretlige bidragskrav (børnebidrag og under-holdsbidrag) samt udenlandske krav ikke omfattet af den generelle afskrivnings-bestemmelse.Bøder og konfiskationsbeløb afskrives som udgangspunkt ikke.SKAT vil i øvrigt som udgangspunkt heller ikke afskrive på restancetyper, hvorder løbende forfalder ydelser til betaling. Det omfatter f.eks. restancer vedrøren-de underholdsbidrag, daginstitutionsrestancer og restancer vedrørende igangvæ-rende virksomheder.Systemmæssige begrænsninger gør, at SKAT ikke kan opgøre, hvor mange re-stancer, der afskrives efter inddrivelseslovens § 16. Det er således ikke muligt ide eksisterende inddrivelsessystemer at udsøge hvilke restancer, der er udgået afrestancemassen af hvilke årsager. Opgørelserne i de enkelte systemer vil værepræget af sammenblanding af krav, der er udgået af restancemassen på grund afeksempelvis tilbagekaldelse fra en fordringshaver, gældssanering, forældelse,afskrivning osv.