Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr.Dato : 26. marts 2012
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 422 af 1. marts 2012 (Alm. del).Spørgsmålet er stillet af udvalgets formand Gitte Lillelund Bech.
Thor Möger Pedersen/Janne Wesch Lorentzen
Spørgsmål:
Vil den britiske dom, der betyder, at de britiske myndigheder er nødt til at ændreretspraksis og fremover betragte alle klassiske biler som samlerobjekter og alenepålægge importøren at betale 5 pct. i moms ved import fra for eksempel USA,efter skatteministerens opfattelse få implikationer for dansk lovgivning og prak-sis for beskatning af historiske motorkørertøjer?Svar:
Ved indførsel til EU af klassiske biler skal det vurderes om køretøjet i toldmæs-sig henseende skal anses som et ”brugt køretøj” eller ”samlerobjekt”. Momssat-sen afhænger heraf, idet der betales 25 % moms for et brugt køretøj, mens derkun betales 5 % moms af et samlerobjekt ved indførsel til Danmark.EU-Kommissionen ændrede den 13. november 2009 retningslinjerne i Forkla-rende bemærkninger til EU’s kombinerede nomenklatur (fælles toldtarif) til brugved vurdering af, hvornår brugte motorkøretøjer kan betragtes som samlerobjek-ter. Offentliggørelsen af retningslinjerne er sket i EU-Tidende C 272 af 13. no-vember 2009.Denne ændring indebar en præcisering af definitionen af ”samlerobjekter”, der erbaseret på EU-Domstolens fortolkning af toldtariffen. EU-Kommissionen harpræciseret, at motorkøretøjer, der er mere end 30 år gamle, bl.a. skal have en vissjældenhedsværdi og en betydelig værdi. Danmark har den 30. marts 2011 an-modet Kommissionen om nærmere at definere disse egenskaber med henblik påat sikre en ensartet administration i EU.Indtil der foreligger en afgørelse fra Kommissionen om ensartet praksis i alleEU-lande, vil den britiske dom ikke få implikationer for dansk lovgivning ogpraksis for beskatning af historiske motorkøretøjer ved indførsel til Danmark.