Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
j.nr. 12-065146Dato : 12. marts 2012
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 421 af 1. marts 2012 (Alm. del).Spørgsmålet er stillet af udvalgets formand Gitte Lillelund Bech.
Thor Möger Pedersen/Janne Wesch Lorentzen
Spørgsmål:
”Finder ministeren, at den danske fortolkning af de fælles EU-regler for importaf veterankøretøjer harmonerer med fortolkningen og praksis i de øvrige EU-lande, jf. omtale i FDM’s blad 16. februar 2012 og som omtalt i nyheden ”Britiskdom giver billig bilimport” på fdm.dk/nyheder?”Svar:
Ved indførsel til EU af veteranmotorkøretøjer skal det vurderes om køretøjet itoldmæssig henseende skal anses som et ”brugt køretøj” eller ”samlerobjekt”.For et brugt køretøj betales 10 % told og 25 % moms, mens der kun betales 5 %moms af et samlerobjekt ved indførsel til Danmark.Et køretøj anses som samlerobjekt, når det opfylder EU-Kommissionens ret-ningslinjer i Forklarende bemærkninger til EU’s kombinerede nomenklatur (fæl-les toldtarif), som blev offentliggjort i EU-Tidende C 272 af 13. november 2009.Retningslinjerne er baseret på EU-Domstolens fortolkning af ”samlerobjekter” itoldtariffen. En britisk domstol har imidlertid fortolket retningslinjerne mere li-beralt end tilsigtet fra Kommissionens side. Det indebærer, at der i Storbritannienbliver en lempeligere adgang til at få godkendt køretøjer som samlerobjektermed en lavere beskatning.De danske toldmyndigheder bestræber sig på at efterleve de af Kommissionenfastsatte retningslinjer, som det erfaringsmæssigt også er tilfældet i flertallet afde øvrige EU-lande. Det kan konstateres, at der ikke er en ensartet praksis i alleEU-lande. Blandt andet foranlediget af den britiske dom har Danmark den 30.marts 2011 anmodet Kommissionen om stillingtagen til den manglende ensarte-de fortolkning.