Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1114714_0001.png
1114714_0002.png
1114714_0003.png
J.nr. 2012-238-0330Dato: 03-05-2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 417 af 29. februar2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydt-kjær (DF).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Susanne Reinholdt Andersen

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere artiklen ”Fedt- og sukkerafgifterne sætter verdensrekord ipolitisk dumhed” fra bladet ”Substans”, nr. 1, 2012.

Svar:

Det anføres bl.a. i artiklen, at de danske afgifter på fedt og sukker, som ifølge artiklen skul-le have været forhøjet med op mod 100 pct., får både nordjyder, fynboer og sjællændere tilat spænde traileren på bilen og handle dagligvarer i Tyskland og Sverige.Herudover anføres det, at afgifterne medfører, at danske fødevare- og detailhandelsarbejds-pladser flytter ud af landet, lukker eller fyrer medarbejdere.Det anføres endvidere, at skatteministeriets egne beregninger viser, at de nye afgiftsforhø-jelser pr. 1. januar 2012 på en lang række fødevarer vil få grænsehandlen til at stige med980 mio. kr., så den når op på 12 mia. kr. i 2012.Det anføres desuden, at man skal være politiker for at synes, at det er en god forretning athente 6,7 mia. kr. ind i afgifter på øl, chokolade og nu dagligvarer som kød- og mejeripro-dukter, mens man med den anden hånd forærer tyskerne og svenskerne en grænsehandel påmindst dobbelt så meget – nemlig 12 mia. kr. Med andre ord: At det er smart at lade to ellertre kroner sive ud af kassen, for hver gang man henter en enkelt!

Kommentar:

Det er korrekt, at de afgiftsforhøjelser, som indgik i aftalen om finansloven for 2012, for-ventes, at få danskernes grænsehandel i udlandet til at stige med 980 mio. kr., jf. min besva-relse af spørgsmål S 975 af 24. november 2011.Det fremgår imidlertid også af svaret, at ud af de 980 mio. kr., som grænsehandlen forven-tes at stige med, udgør handelen med tobak, øl og vin 845 mio. kr. eller godt 85 pct., ogdisse produkter, mener jeg ikke, falder ind under betegnelsen fødevarer. Afgiftsforhøjelser-ne på fødevarer inkl. sodavand, som trådte i kraft pr. 1. januar 2012, forventes således kunat medføre en stigning i grænsehandlen på 135 mio. kr.Det er desuden korrekt, at danskernes grænsehandel i udlandet forventes at ligge omkring12 mia. kr., hvilket svarer til niveauet i 2006 og 2007. Det er her værd at bemærke, at græn-sehandlen med nydelsesmidler og mad kun udgjorde 3.725 mio. kr. eller ca. 30 pct. af densamlede grænsehandel i 2006.Hovedparten af danskernes grænsehandel i udlandet vedrører således varer, som der ikke erpunktafgifter på, og hvor det altså er andre faktorer end prisforskelle som følge af særligedanske afgifter, der driver handlen.Forskelle i momssatser kan naturligvis også være medvirkende til at gøre det attraktivt atgrænsehandle, men forskelle i priser uden afgifter og moms kan også være en ikke uvæ-sentlig årsag til, at det er attraktivt at grænsehandle.
Side 2
De 100 pct., som ”sukkerafgiften” (jeg må formode, at der i artiklen henvises til forhøjel-serne og udvidelsen af chokoladeafgiften) skulle være forhøjet med, synes stærkt overdrev-ne, da der reelt er tale om afgiftsstigninger på godt 30-40 pct.Med hensyn til den påstand, at afgifterne skulle medføre, at fødevarevirksomheder flytterud af landet, mener jeg, at det i så fald må skyldes andre faktorer end afgifterne, da varer,som eksporteres, er fritaget fra afgift, mens importerede varer pålægges afgift. Det vil såle-des ikke være muligt at undgå at skulle afregne afgift af en vare som sælges i Danmark,blot fordi man rykker produktionen til udlandet, Det har jeg bl.a. også redegjort for d. 25.januar 2012 i forbindelse med min besvarelse af spørgsmål S 1770 og S 1771.
Side 3