Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg
3. november 2011
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 41 (alm. del) af 24. oktober 2011SpørgsmålMinisteren bedes redegøre for de punkter på dagsordenen for ECOFIN-rådsmødet den 8. november 2011, som er relevante for Skatteudvalget.SvarPå dagsordenen for ECOFIN den 8. november 2011 vurderes følgende punk-ter at have relevans for Skatteudvalget:Kommissionens forslag vedr. en afgift på finansielle transaktioner(evt.) Energibeskatningsdirektivet
Kommissionens forslag vedr. en afgift på finansielle transaktionerEU-landene har i flere omgange i lyset af krisen drøftet mulighederne for yder-ligere beskatning af den finansielle sektor. Kommissionen har den 28. sep-tember 2011 fremsat et forslag om en afgift på finansielle transaktioner i EU.Forslaget indebærer, at der som hovedregel pålægges en afgift på finansielletransaktioner, hvor mindst en af deltagerne i transaktionen er en finansiel insti-tution m.v. etableret i EU. Afgiften pålægges, hvis den finansielle institutionhandler for egen regning eller handler på vegne af en anden institution ellerperson. Afgiften vedrører transaktioner i relation til værdipapirer såsom aktier,obligationer og investeringsbeviser og pengemarkedsinstrumenter samt deri-vater. Nyudstedelser af aktier og obligationer m.v. er undtaget fra afgiften.Kommissionen ventes på ECOFIN at præsentere sit forslag mhp. en drøftelse iECOFIN.Forhandlingssituationen i EU og globalt er præget af forskellige synspunkterom spørgsmålet om finansielle transaktionsafgifter. Holdningerne blandt EU-landene er delte. Nogle lande støtter en afgift på finansielle transaktioner i EU,nogle lande støtter en global afgift, mens andre lande er imod en afgift.Regeringen støtter en global finansiel transaktionsskat og mener, at EU bør gåforrest i de internationale drøftelser om en global afgift på finansielle transakti-oner. Det er positivt, at Kommissionen har fremsat et forslag om en afgift på fi-nansielle transaktioner, som gør det muligt at komme videre med drøftelsernepå et mere konkret grundlag. Forslaget om en transaktionsafgift i EU medfører enrække udfordringer, især risikoen for, at finansiel aktivitet flytter til lande udenforEU. Regeringen vurderer, at disse udfordringer indebærer, at en transaktions-afgift skal være global. Regeringen støtter således ikke, at der indføres en af-gift alene i EU eller i nogen anden europæisk form.
Side 2
(evt.) EnergibeskatningsdirektivetECOFIN vil muligvis have en første drøftelse af Kommissionens forslag om enændring af EU’s energibeskatningsdirektiv. Kommissionens forslag blev frem-sat den 13. april 2011 med henblik på at sikre en mere rationel og målrettetenergibeskatning, som kan bidrage til opfyldelsen af EU’s klima- og energimål.Kommissionens forslag indeholder følgende hovedelementer:opdeling af den nuværende minimumsenergiafgift i en CO2-komponentbaseret på energiprodukternes CO2-emmissioner og en energikomponentbaseret på energiprodukternes energiindholdkoordinering med EU’s CO2-kvotesystem, hvor fraværet af koordination idet nuværende direktiv har givet anledning til, at visse sektorer er blevetudsat for dobbeltregulering, dvs. omfattet af både kvoter og afgifter, mensandre sektorer helt er blevet fritaget for såvel kvoter som afgifterøgede minimumsafgifter, særligt som følge af introduktionen af en mini-mumsafgift for CO2-emmissionerens afgiftsbelastning på ensartede energiprodukter (efter energi- og CO2-indhold), selv når nationale satser ligger over EU’s minimumssatser. I for-hold til benzin og diesel skal energi- og CO2-indholdet fx beskattes medde samme satser, og det indebærer i praksis, at dieselafgifterne skal værehøjere end benzinafgifterne, også selv om de nationale afgifter alleredeligger over EU-minimumsafgifterne.
De indledende drøftelser på arbejdsgruppeniveau viser, at en række lande harbetænkeligheder ved forskellige dele af Kommissionens forslag. Forslaget harimidlertid kun været drøftet få gange på teknisk niveau, og et flertal af lande –herunder Danmark – mener, at det endnu er for tidligt at forelægge sagen forECOFIN, fordi det risikerer at lægge uhensigtsmæssige begrænsninger på ettidspunkt, hvor forslagets muligheder og udfordringer ikke er analyseret tilbunds.Regeringen støtter generelt forslaget, som flugter med den danske energiaf-giftsstruktur og regeringens energi- og klimapolitiske mål. Danmark har gene-relt relativt høje energiafgifter og har en interesse i, at forslaget vedtages. Re-geringen vil arbejde for at fremme sagen under det danske EU-formandskab.Polen vil muligvis lægge op til en første drøftelse af forslaget på ECOFIN den8. november. Hvis Polen fastholder sagen på dagsordenen, vil regeringen ar-bejde for at ECOFIN’s drøftelse eller eventuelle rådskonklusioner ikke be-grænser Kommissionens forslag med henblik på at sikre det bedst mulige ud-gangspunkt for det videre arbejde under dansk formandskab.Med venlig hilsen
Margrethe Vestager