Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1093587_0001.png
1093587_0002.png
1093587_0003.png
j.nr. 12-058708Dato : 19. marts 2012
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 404 af 28. februar 2012.(Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Gitte Lillelund Bech (V)
Thor Möger Pedersen
/Søren W. Clausen

Spørgsmål:

"Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af de kommunale restancer,SKAT sender tilbage til kommunerne med besked om, at SKAT ikke kan inddri-ve dem? Desuden bedes oplyst udviklingen i denne andels størrelse fra SKATovertog opgaven fra kommunerne og til i dag."

Svar:

Den 1. januar 2008 indførtes nye forældelsesregler, der blandt andet nedsætterforældelsesfristen fra primært 20 til 10 år samt 5 til 3 år, dog med overgangsreg-ler. Hovedparten af de krav, som Skatteministeriet i dag forestår inddrivelsen af,herunder de kommunale krav, vil i modsætning til tidligere nu forælde efter 3 år.Samtidig blev der i forbindelse med vedtagelse af den nye inddrivelseslov den 1.januar 2009 indført nye afskrivningsregler, hvorefter SKAT i modsætning tiltidligere nu endeligt kan afskrive krav, hvor inddrivelsen efter nærmere fastsattekriterier skønnes at være udsigtsløs.Med de nye regler var det hensigten at indføre regler, der i videre omfang endhidtil, giver mulighed for, at fordringer kan afskrives i forhold til skyldner. Detvar endvidere formålet at harmonisere afskrivningsreglerne for offentlige krav ogendvidere at sikre, at der fokuseres på de restancer, der reelt er mulighed for atinddrive, og at der ikke anvendes unødige ressourcer på at holde ikke inddriveli-ge fordringer i live. Det gælder også for kommunale fordringer.Afskrivning af fordringer er således en legitim del af det inddrivelsesarbejde,SKAT udfører som offentlig restanceinddrivelsesmyndighed. Det betyder dogikke, at SKAT masseafskriver restancer. Præmisserne for hvornår SKAT ende-ligt opgiver at inddrive et krav og afskrive dette, følger af § 16 i lov om inddri-velse af gæld til det offentlige. En lovgivning som sætter rammen, og som SKATforvalter med stor forsigtighed.Systemmæssige begrænsninger gør, at SKAT ikke kan opgøre, hvilke kommuna-le restancer der afskrives. Det er ikke muligt i de eksisterende inddrivelsessyste-mer at udsøge hvilke restancer, der er udgået af restancemassen af hvilke årsager,herunder afskrivning. Opgørelserne i de enkelte systemer vil være præget af ensammenblanding af krav, der er udgået af restancemassen på grund af eksempel-vis tilbagekaldelse fra en fordringshaver, gældssanering, forældelse, afskrivningosv.SKAT gennemførte i 2010 ”Operation Rent Bord”, der bl.a. havde til formål atidentificere og afskrive forældelsestruede krav, hvor lovgivningen åbner mulig-
2hed for afskrivning. Endvidere har SKAT i 2011 gennemført et egentligt afskriv-ningsprojekt.For begge projekters vedkommende er afskrevne kommunale fordringer manueltoptalt.Som led i ”Operation Rent Bord” er der afskrevet kommunale krav på henholds-vis 12 mio. kr. (afskrivninger efter inddrivelseslovens § 16) og 16,5 mio. kr. (af-skrivning af uretmæssigt forældede fordringer), jf. min forgængers besvarelse afSkatteudvalgets spørgsmål nr. 129 af 9. november 2010.Som led i afskrivningsprojektet er der afskrevet i alt 34,8 mio. kr. på kommunalefordringer.Kommunerne kan godt i forbindelse med disse projekter have oplevet, at få flereafskrevne krav retur, end normalt.På grund af den statslige refusionsordning er kommunernes nettotab som følge afovennævnte afskrivninger noget mindre end det, de faktiske afskrivninger ud-trykker.