Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1217545_0001.png
1217545_0002.png
J.nr. 12-0179677Dato: 20.02.13
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 400 af 27.februar 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra FrankAaen (EL).(Alm. del).
Holger K. Nielsen/Søren Schou

Spørgsmål 400:

Ministeren bedes beregne, hvad statens provenu vil være, hvis skattelettelserne fra Forårs-pakke 2.0 tilbagerulles for de 10 pct. af befolkningen med de højeste indkomster. Ministe-ren bedes endvidere oplyse, hvad provenuet vil være, hvis man gør det samme med skatte-lettelserne fra henholdsvis 2003 og 2007.

Svar:

Skøn over de fordelingsmæssige konsekvenser er som udgangspunkt en vurdering afde umiddelbare konsekvenser, hvor der ses bort fra automatisk tilbageløb i form af ændredeindtægter fra afgifter samt fra skatteydernes tilpasning til de ændrede skatteregler.Imidlertid medfører en skatteomlægning typisk adfærdsændringer, der påvirker skatteyder-nes indkomstforhold og befolkningens indkomstfordeling. Det betyder, at den tiendedel afbefolkningen, der i dag har de højeste indkomster, ville have bestået af en anden person-kreds, såfremt de nævnte skatteomlægninger og andre ændringer i skatte- og afgiftssyste-met ikke var blevet gennemført. Dette skal ikke mindst ses i lyset af, at de ændringer i skat-tesystemet, der er nævnt i spørgsmålet, dækker en forholdsvis lang tidsperiode.Det vurderes på den baggrund ikke muligt at udarbejde et meningsfyldt skøn over de pro-venumæssige konsekvenser ved at tilbagerulle ændringerne som foreslået for den givnepersonkreds.Det bemærkes dog, at den tidligere regering i publikationenReformpakken 2020 – Kontantsikring af Danmarks velfærdhar opgjort, at med Forårspakke 2.0 blev rådighedsbeløbet fortiende indkomstdecil forøget med 4,5 pct. Rådighedsbeløbet blev med 2004-skatteaftalenforøget med 1,6 pct. og med 2007-skatteaftalen med 0,8 pct. Der foreligger ikke oplysnin-ger om skatteprovenuet fordelt på deciler som følge af de nævnte skatteomlægninger.
Side 2