Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1093565_0001.png
1093565_0002.png
J.nr. 2012-328-0061Dato:19. marts 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål 397 af 27. februar 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Søren Schou

Spørgsmål 397:

Ministeren bedes beregne, hvad de økonomiske konsekvenser vil være ved at fjerne be-skæftigelsesfradraget.

Svar:

Alle erhvervsaktive får ved indkomstopgørelsen nedsat den skattepligtige indkomstmed et beskæftigelsesfradrag. Beskæftigelsesfradraget beregnes af arbejdsmarkedsbidrags-grundlaget med fradrag af indskud til pensionsordninger. Det drejer sig både om eventuelleindbetalinger til arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger, herunder ATP, og om ind-betalinger til privattegnede pensionsordninger.I 2012 udgør beskæftigelsesfradraget 4,4 pct. af arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget, doghøjst 14.100 kr. Det maksimale fradrag opnås således for arbejdsindkomster på ca. 320.450kr. og derover.Beskæftigelsesfradraget gives, som nævnt, i den skattepligtige indkomst, der er beskat-ningsgrundlag for sundhedsbidraget, kommune- og kirkeskatten. Beskæftigelsesfradragethar således i 2012 en skattemæssig fradragsværdi på ca. 32,7 pct.(gennemsnitskommune).Fra 2012 til 2019 forhøjes beskæftigelsesfradraget gradvist, således at skatteværdien af be-skæftigelsesfradraget fastholdes på 2011-niveauet på trods af reduktionen af skatteværdienaf ligningsmæssige fradrag som følge af 2009-skattereformen –Forårspakke 2.0.I 2013forhøjes beskæftigelsesfradraget således til 4,5 pct., og det maksimale fradrag hæves til14.500 kr. Frem til 2019 hæves beskæftigelsesfradraget yderligere gradvist til 5,6 pct. ogdet maksimale fradrag til 17.900 kr. (2012-niveau).En ophævelse af beskæftigelsesfradraget skønnes at ville medføre et umiddelbart merpro-venu på ca. 9,7 mia. kr. (2012-niveau).Under forudsætning om, at skattestramningen ikke kompenseres, vil skattestramningen be-virke et fald i indtægterne til det offentlige i form af færre skatter og afgifter som følge afmindsket forbrug mv. Efter automatisk tilbageløb på moms og afgifter skønnes merprove-nuet til 7,3 mia. kr.En afskaffelse af beskæftigelsesfradraget vil imidlertid have negative effekter på arbejds-udbuddet, som vurderes at bevirke et provenutab på knap 1 mia. kr. Merprovenuet efter au-tomatisk tilbageløb på afgifter og moms samt arbejdsudbudseffekter udgør således ca. 6,4mia. kr.
Side 2