Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1093606_0001.png
1093606_0002.png
J.nr. 2012-328-0061Dato:19. marts 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 393 af 27. februar2012. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen(EL).(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/Thomas Larsen

Spørgsmål:

I forlængelse af svar af 19. december 2008 på alm. del – spørgsmål 92 bedes ministeren bereg-ne, hvad provenuet vil være, hvis der genindføres en omsætningsafgift på aktier, der skal havesamme størrelse, som før den blev afskaffet. Ministeren bedes endvidere oplyse, hvad provenu-et vil være, hvis en sådan omsætningsafgift udvides til at omfatte alle handler med værdipapi-rer.

Svar:

Den tidligere aktieomsætningsafgift blev pålagt ved salg eller bytte af danske og udenlandskeaktier, investeringsforeningsbeviser og lignende papirer, hvor den ene eller begge parter varhjemmehørende i Danmark. Afgiften udgjorde 0,5 pct. af de overdragne værdipapirers samledekursværdi, da den blev ophævet pr. 1. januar 1999.Provenuet af en aktieomsætningsafgift på 0,5 pct. af omsætningsværdien af aktier og investe-ringsbeviser kan med betydelig usikkerhed anslås til at være i størrelsesordenen 1,2 mia. kr. ef-ter adfærd og før tilbageløb.Skønnet af aktieomsætningsafgiften er anslået på baggrund Værdipapircentralens statistik foromsætningen af aktier og investeringsforeningsbeviser. En del af denne omsætning er handler,der finder sted mellem udenlandske investorer (dvs. hverken køber eller sælger er dansk). Påbaggrund af oplysninger fra Værdipapircentralens statistik om fordelingen af omsætningen påfordelt på investortype antages det, at godt 50 pct. af omsætningen foregår mellem udlændinge.Yderligere skal grundlaget korrigeres for, at omsætningen mellem finansielle formidlere ikkeskal omfattes af afgiften. Det antages, at 30 pct. af omsætningen foretages af disse.Endelig vil en aktieomsætningsafgift medføre betydelige adfærdsændringer. I Europa-kommissionens konsekvensanalyse af en afgift på finansielle transaktioner benyttes der en ela-sticitet på -1,5 til at korrigere for andelen af handler, der vil ophøre som følge af afgiften. Des-uden antager Kommissionen, at 15 pct. af handlerne med aktier vil forsvinde som følge af ud-flytning eller omgåelse. Disse antagelser er tillige lagt til grund i beregningen.Udvides grundlaget for omsætningsafgiften til at omfatte handel med alle værdipapirer, dvs.også at omfatte handel med finansielle instrumenter og obligationer, kan provenuet af en om-sætningsafgift med betydelig usikkerhed anslås til at være i størrelsesordenen 15,7 mia. kr. efteradfærd, hvoraf 14,5 mia. kr. hidrører handel med obligationer. Det skal dog bemærkes, at pro-venuet fra handel med obligationer aktuelt må forventes at være betydeligt lavere som følge afde historisk lave renteniveauer.Handel med finansielle instrumenter forventes at være særdeles følsomme for en omsætnings-afgift. I Kommissionens konsekvensanalyse er det antaget, at 70 pct. af handlen med finansielleinstrumenter vil forsvinde som følge af udflytning eller omgåelse ved en sats på 0,02 pct. Af-giften vil yderligere medføre, at en andel af handlen ikke længere vil rentabel, hvorved den op-hører. Indføres afgiften alene i Danmark kan det vurderes, at markedet for finansielle instru-menter bortfalder/flytter helt ud, hvorved en sådan afgift stort set ikke vil medføre et merprove-nu fra disse.
Side 2