Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1101390_0001.png
1101390_0002.png
J.nr. 2012-218-0105Dato:10. april 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.386af27. februar 2012.(Alm. del).
Thor Möger Pedersen/SusanneReinholdt Andersen

Spørgsmål:

Ministeren bedes vurdere, om den såkaldte ketchup-effekt i forhold til grænsehandel, jf. ar-tikel i Jyllandsposten den 20. februar 2012: ”Grænsehandel med mad er et hit”, hvoraffremgår, at madvarer udgør en stigende andel af grænsehandlen.

Svar:

Indledningsvist vil jeg gerne præcisere, at den spørgeundersøgelse der nævnes i spørgsmå-let, spørger til fødevarer og andre dagligvarer. Stigningen kan således også være udtryk for,at folk i større grad handler andre dagligvarer end fødevarer.Herudover er det vanskeligt på baggrund af en spørgeundersøgelse, der kun afdækker hvil-ke varer danskerne køber i Tyskland og altså ikke mængderne at foretage en kvantitativvurdering.Der er dog også min vurdering, at udbuddet af fødevarer og andre dagligvarer i grænsehan-delen gennem de senere år har været stigende og det er derfor også sandsynligt, at dansker-nes køb af disse varer har været stigende. Der er dog formentlig heller ikke tvivl om, atikrafttrædelsen af fedtafgiften den 1. oktober 2011 og den intensive pressedækning i denforbindelse har fået de danske grænsehandlende til i højere grad at være opmærksomme påde besparelser, der er ved køb af fødevarer og andre dagligvarer, f.eks. vaske- og opvaske-midler og hunde- og kattemad.Den stigende grænsehandel med disse varer er dog som nævnt noget, der har stået på gen-nem en længere periode og det er på det foreliggende grundlag ikke min vurdering, at der erindtruffet en såkaldt ketchup-effekt.
Side 2