Skatteudvalget 2011-12
SAU Alm.del
Offentligt
1093900_0001.png
1093900_0002.png
j.nr. 2012-18-0115Dato : 20. marts 2012
TilFolketingets Skatteudvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 383 af 24. februar 2012.(Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Gitte Lillelund Bech (V).
Thor Möger Pedersen
/Mette Winkler

Spørgsmål:

"Ministeren bedes oplyse, hvor mange gange elbiler med særskilte ladegenerato-rer er blevet fuldt fritaget for afgift under registreringsafgiftslovens §2, stk.13 samt hvilke biltyper der har været tale om. I den forbindelse skal særskilteladegeneratorer ses som ladegeneratorer, der ikke starter og stopper automatisk,når akkumulatorerne har behov herfor."

Svar:

SKAT har over for mig oplyst, at der i to tilfælde er givet afgiftsfritagelse til enelbil med særskilt ladegenerator. Den ene bil er afgiftsfritaget fordi den tilhørerkongehuset. I det andet tilfælde er fritagelsen sket efter registreringsafgiftslovens§ 2, stk. 1, nr. 13, fordi en synsvirksomhed har kategoriseret køretøjet som eldre-vet, men hvor bilen har haft en særskilt ladegeneratoer, der er benzindrevet. Ibegge tilfælde er der tale om køretøjer af mærket Fisker Karma.I Fisker Karma er ladegeneratoren en 2-liters turbo benzin motor med 240 hk,der leverer strøm til akkumulatoren.Da afgiftsfritagelsen alene gælder for eldrevne køretøjer med et drivkraftsystem,der udelukkende består af elmotorer, er det SKATs opfattelse, at synsvirksomhe-dens kategorisering af køretøjet som eldrevet ikke er korrekt. SKAT har derforrejst spørgsmålet over for Trafikstyrelsen.